De laatste jaren begint ook in de horeca de grens tussen online en offline steeds meer te vervagen. Virtuele restaurants zijn een goed voorbeeld van hoe nieuwe diensten aan populariteit hebben gewonnen in het nieuwe tijdperk van samen eten en hoe deze diensten een vaste plek in het aanbod van restaurants zullen behouden.
Zo zijn gasten gewend geraakt aan meer flexibiliteit in de manier waarop ze kunnen bestellen, en hebben restaurants de nodige moeite moeten doen om aan deze behoeften tegemoet te komen.
Restaurants over de hele wereld bieden nu een combinatie aan van dineren in het restaurant, online bestellen, contactloos afhalen en alles daartussenin.
Virtuele restaurants zijn een groeiende trend, en iets wat elke horecazaak zou moeten overwegen als het de brug naar het online ondernemen wil slaan – zonder een nieuw restaurant te moeten openen. Laten we beginnen bij de basis, zodat het duidelijk is wat een virtueel restaurant is en wat er nodig is om een virtueel restaurant van papier naar de digitale werkelijkheid te brengen.
In deze blog hebben we het over:
- Wat is een virtueel restaurant?
- De voordelen van een virtueel restaurant
- Voorbeelden van virtuele restaurants
- Hoe begint u een eigen virtueel restaurant?
Zet die extra stap met maaltijdbezorging
Ontdek een nieuwe verkoopkanaal en bereid uw restaurant voor op de toekomst met onze overzichtelijke gids.
Wat is een virtueel restaurant?
Virtuele restaurants bestaan per definitie alleen online. Dit online merk kan op dezelfde locatie als uw restaurant mèt zitplaatsen bestaan, maar functioneert als apart merk – dat eventueel dezelfde ingrediënten gebruikt – dat alleen diensten aanbiedt zoals online bestellen, bezorgen en afhalen. Virtuele restaurants bezorgen meestal met hun eigen bezorging, door middel van bezorgplatforms, of beide.
Dark kitchen versus virtueel restaurant
Hoewel ze veel overeenkomsten hebben, zijn er ook enkele verschillen tussen een dark kitchen en een virtueel restaurant. Een virtueel restaurant bezit zijn eigen fysieke locatie en keuken waar ze ook de gerechten voor het online merk maken. Een dark kitchen is meestal een gehuurde keukenruimte die vaak wordt beheerd door een derde partij of wordt gedeeld door verschillende restaurants. Zowel dark kitchens als virtuele restaurants draaien uitsluitend op bezorg- en afhaalmodellen.
De voordelen van een virtueel restaurant
In de horeca is in de afgelopen jaren de vraag naar bezorg- en afhaalmogelijkheden gestaag toegenomen. Sinds 2014 is maaltijdbezorging 300% sneller gegroeid dan dineren in een restaurant. Diensten zoals online bestellen, bezorgen en contactloze opties zijn een groeiende trend en essentiële service gebleken.
Beginnen met een online merk biedt veel voordelen voor restaurants die net beginnen of die nieuwe ideeën willen uitproberen.
Lagere kosten
Als u al een restaurant hebt waar gasten kunnen dineren en daarnaast een virtueel restaurant rechtstreeks vanuit uw keuken wilt starten, kunt u een groot deel van de kosten, ingrediënten en arbeid over de twee merken verdelen. Met een virtueel restaurant heeft u daarnaast lagere overheadkosten, omdat u geen kosten hebt van de huur of koop van een nieuwe locatie.
Minder risico
Omdat u een bestaande locatie gebruikt en geen nieuwe keukenruimte hoeft te huren of kopen, loopt u een minder hoog risico naast de investeringen die u al heeft gedaan voor het opzetten van uw online bestelplatform en website. Uw virtuele merk zal waarschijnlijk parallel lopen aan uw bestaande restaurant en dat betekent dat het risico, net zoals de kosten, zal worden gedeeld met uw fysieke onderneming.
Meer flexibiliteit
Het starten van een virtueel merk geeft restauranteigenaren de mogelijkheid en flexibiliteit om verschillende concepten te testen die niet direct samenhangen met hun huidige activiteiten. Het hebben van een virtueel restaurant creëert een aparte plek voor hen om een concept, menu-ideeën en verschillende diensten te testen, en daarbij hetzelfde personeel, ingrediënten en dezelfde processen te gebruiken.
Voorbeeld van een virtueel restaurant
De Amerikaanse casual dining keten Smokey Bones Bar & Fire Grill begon met het neerzetten van een virtueel merk nadat de eigenaren hadden gezien hoe goed hun menu presteerde bij dineren en bezorgen.
In een webinar van Restaurant Business legt James O’Reilly, CEO van Smokey Bones Bar & Fire Grill, uit hoe het koken buiten het restaurant een groeiend onderdeel van hun activiteiten werd. “Toen we in 2019 ons toekomstplan opstelden, hebben we definitief besloten dat koken buiten het restaurant een belangrijke groeimogelijkheid was voor het bedrijf. Als gevolg van deze beslissing groeiden door partnerschappen met derde partijen zoals DoorDash en Uber Eats. Door hen bedachten we de mogelijkheid tot het opzetten van een virtueel restaurant”, aldus O’Reilly.
Door middel van de externe platforms konden ze aan de hand van hoe hun menu presteerde bepalen welke verschillende menu items geschikt waren voor verschillende doeleinden. “Dit gaf ons de mogelijkheid om op die platforms bepaalde gerechten te profileren waar veel vraag naar was, maar die niet waren waar Smokey Bones bekend om staat, zoals hamburgers en chicken wings. We zagen kansen voor dit deel van het bedrijf en zo kwamen we bij de oprichting van deze twee virtuele merken uit”, voegt O’Reilly toe. Deze realisatie betekende het begin van twee virtuele restaurants: The Wings Experience en The Burger Experience. Deze afzonderlijke merken opereren vanuit de huidige fysieke Smokey Bones-locaties en worden aangeboden voor bezorgen en afhalen. Elk virtueel restaurant heeft een duidelijk aanbod met zijn eigen unieke draai. Zo richt de Wings Experience zich bijvoorbeeld vooral op de verkoop van “jumbo chicken wings” in maar liefst 50 smaken.
Hoe begint u een eigen virtueel restaurant?
Restaurants die virtueel willen uitbreiden, kunnen het best eerst een kritische blik werpen op hun bestaande concept en analyseren welke kansen er al liggen die ze kunnen uitbouwen tot nieuw concept.
Analyseer uw huidige activiteiten
Allereerst: heeft u de ruimte voor een nieuw merk? Hoewel het niet de bedoeling is dat een virtueel restaurant alle ruimte in uw onderneming in beslag neemt, moet er wel wat ruimte zijn om de nieuwe processen en menu’s te laten werken. Kijk goed naar uw huidige bedrijfsvoering om te zien of u een ander merk kunt toevoegen en op welke manier.
Wat biedt u aan?
Nu is het tijd om te beslissen wat u via uw virtuele restaurant gaat aanbieden. Een goed startpunt om dit te bepalen is uw huidige menu. Zijn er bepaalde items die het goed doen bij bezorgen en afhalen, maar niet echt goed aansluiten bij uw huidige merk, of waar niet veel vraag naar is in uw restaurant? Als dat zo is, kunt u daarmee beginnen. Door een concept te kiezen dat op de één of andere manier is verbonden met uw huidige menu, zorgt u voor een soepele overgang. Kies menucategorieën waarmee u ervaring heeft en probeer iets unieks te vinden dat overlap heeft met uw bestaande activiteiten.
Train uw personeel
Nadat u een menu heeft gekozen is het tijd om uw personeel te trainen en ervoor zorgen dat ze volledig up to date zijn wat betreft uw nieuwe virtuele restaurant en de bijbehorende werkzaamheden. Als u alles vanuit dezelfde locatie runt, betekent dat dat u twee verschillende merken naast elkaar gaat draaien, wat weer betekent dat uw personeel goed thuis moet zijn in beide concepten.
Focus op de naam en branding
Uw branding is cruciaal voor uw succes. Omdat u geen fysieke locatie heeft waar mensen spontaan langs kunnen lopen, helpt een duidelijk en origineel concept gecombineerd met opvallende marketing en een herkenbare naam om uw virtuele restaurant eruit te laten springen wanneer mensen online bestellen. Bij het kiezen van de namen van zijn virtuele merken ging O’Reilly voor eenvoud en prestatie. “Als je nadenkt over de externe platforms waarop wij actief zijn is het handig om te kiezen voor eenvoudige namen, zodat we snel gevonden worden en de burger- en chicken wing-ervaring kunnen communiceren. We hebben ook hele toffe logo’s en kleurenschema’s ontwikkeld. Het was niet moeilijk, maar wel erg belangrijk omdat deze merken zelfstanding opereren”, voegt O’Reilly toe.
André Vener, partner bij Dog Haus, sloeg een andere weg in en koos namen die aansloten bij hun creatieve stijl. “Het benoemen van gerechten is één van onze favoriete activiteiten. We doen dit met het hele team, niet alleen de marketingafdeling – we laten zelfs onze leveranciers meedenken. We kijken naar handelsmerken en we kijken naar domeinen. Elk gerecht heeft een creatieve naam. Een té creatieve naam is niet handig voor de vindbaarheid, maar over het algemeen staat plezier hoog in het vaandel”, legt Vener uit.
Kies de juiste technologie
Nu u twee ondernemingen onder één dak runt, draait alles om efficiëntie en gebruiksgemak bij het kiezen van uw horecaplatform of kassasysteem. Als u al een systeem gebruikt op uw huidige locatie, moet u ervoor zorgen dat vanuit dat systeem u afzonderlijke merken kunt beheren en bestellingen efficiënt de deur uit kunt krijgen. Zorg er bij het kiezen van een restaurant kassasysteem voor zowel uw virtuele restaurant als fysieke locatie voor dat u op zoek gaat naar een systeem met de volgende eigenschappen:
- Gebruiksgemak
- Integreert naadloos met een restaurant website
- Biedt online bestelmogelijkheden
- Synchroniseert uw menu met de belangrijkste maaltijdbezorgingsapps
- Verzamelt alle online bestellingen op één scherm
- Beheert al uw locaties in één systeem
- Betrouwbaar support team
Regel de bezorging
In 2020 maakte de pandemie vanwege de geldende beperkingen bezorgen en afhalen essentieel voor elk restaurant, en kregen gasten steeds meer een voorkeur voor contactloze alternatieven. Zozeer zelfs dat het een vast onderdeel is geworden van de wekelijkse gewoonten bij mensen thuis. Ongeveer 1 op de 3 Amerikanen laat wekelijks of vaker eten bezorgen.
Omdat ze niet met een fysieke locatie werken, vertrouwen virtuele restaurants uitsluitend op bezorgen en afhalen als manier om hun gasten te bedienen. Als uw bestaande restaurant al maaltijden bezorgt, kan het zijn dat u al bezorgers in dienst heeft of gebruik maakt van externe platforms. Voor uw virtuele restaurant is het van belang dat u een duidelijk plan maakt waarin wordt vastgelegd hoe u maaltijden aan uw gasten gaat bezorgen.
Stel uzelf de volgende vragen bij het bepalen van uw strategie:
- Heeft u een bestaande eigen bezorgdienst die u kunt gebruiken?
- Moet u meer bezorgers inhuren?
- Gaat u gebruikmaken van een externe bezorgservice?
- Heeft u een hybride model overwogen?
Bedenk hoe u deze bezorgpartners en bestellingen van uw virtuele restaurant naast uw bestaande eetgelegenheid kunt managen.
Een virtuele ruimte creëren voor restaurants
De horeca breidt zich steeds verder uit, en met deze uitbreiding komen nieuwe kansen voor ondernemers. Nu is het moment om eens goed te kijken naar uw restaurant, nieuwe mogelijkheden te verkennen en een nieuwe route uit te zetten in het alsmaar veranderende horecalandschap.
Op zoek naar een partner die u bij elke stap helpt? Praat met één van onze experts en leer hoe Lightspeed u kan helpen.
Nieuws en handige tips, speciaal voor u.
Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.