Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Retail

Influencermarketing: het stappenplan

Influencermarketing: het stappenplan

Ben je als ondernemer actief op sociale media, dan heb je vast wel gehoord van influencermarketing. Met de stijgende populariteit van platforms als Instagram, YouTube en natuurlijk TikTok, maken steeds meer ondernemers gebruik van deze kanalen om hun product onder de aandacht van consumenten te brengen.

Ben jij een van die ondernemers? Lees dan verder en kom erachter hoe je de juiste influencer kiest om je merk te vertegenwoordigen. 

Scroll verder naar:

Is jouw winkel future proof?

Deze gids vertelt je meer over nieuwe retail-tactieken en online oplossingen die je klaarstomen voor de toekomst.

Wat is een influencer?

Een influencer is iemand die content plaatst op sociale media, meestal gericht op een specifieke branche, bijvoorbeeld mode, make-up of fitness. Influencers hebben een voorbeeldfunctie voor het doelpubliek van die branche. Met andere woorden: influencers hebben het vermogen om consumenten te overtuigen de producten te kopen die ze zelf gebruiken. 

Influencers krijgen vaak volgers omdat ze op hun platform worden gezien als een betrouwbare autoriteit in de niche waarin zij actief zijn. Ze worden betaald om merken te sponsoren, producten aan te prijzen en bedrijven te vertegenwoordigen in langdurige samenwerkingsverbanden.

Wat is influencermarketing en wat zijn de voor- en nadelen?

De tijd dat alleen traditionele beroemdheden producten konden aanbevelen is voorbij. Bij elke bedrijfstak zijn influencers te vinden, of je nu specialiseert in kindermode, gezonde voeding of  doe-het-zelven. En daarom is influencermarketing stukken toegankelijker voor het midden- en kleinbedrijf dan sommige traditionele marketingstrategieën. 

Er kleeft echter ook een nadeel aan influencermarketing, namelijk oververzadiging. Het hoge aantal gebruikers van social media heeft geleid tot zoveel influencers dat het publiek vaak door de bomen het bos niet meer ziet. 

Ook strijden merken daardoor steeds vaker tegen elkaar om de volgers van een bepaalde influencer voor zich te winnen. Daarom is het als merk of bedrijf belangrijk om je niche te definiëren: met een specifieke ‘influencerniche’ kun je je effectiever richten op jouw doelgroep. 

Vertrouwen consumenten influencers?

Mensen volgen influencers die content plaatsen passend bij hun interesses. Er zijn influencers actief op alle denkbare gebieden, en het is dan ook niet moeilijk er een aantal te vinden met wie jouw doelgroep zich kan identificeren. 

Deze ‘relateerbaarheidsfactor’ en het feit dat influencers worden gezien als experts in hun vakgebied, zorgt ervoor dat hun volgers veel vertrouwen in ze hebben. Daarom zijn consumenten bij aanbiedingen vaak eerder geneigd influencers te vertrouwen dan celebrities. 

Om dit in perspectief te plaatsen: volgens dit onderzoek van Klarna, volgen in België 50% van de Gen Z-respondenten en 40% van de millennials  influencers. Bovendien blijkt ook dat 50% van de millennials productaanbevelingen van influencers vertrouwt. Een lager percentage (38%) vertrouwt aanbevelingen van hun favoriete celebrities. 

Over het algemeen worden kleine influencers meer vertrouwd dan influencers met een groter publiek, omdat ze vaak een nauwere band hebben met hun volgers.

Influencers zijn dus een waardevol marketingkanaal: als je de juiste vindt om je producten te promoten, zullen hun volgers – en hopelijk jouw doelgroep – vaker belangstelling tonen voor jouw producten. 

Vertrouwen in influencers hangt ook af van jouw beoogde doelgroep. Hoe vaak gebruiken ze social media, op meerdere platforms of slechts één? Wat hun gemiddelde leeftijd? Denk goed na over je doelgroep voordat je de eerste stappen zet in de wereld van influencermarketing. Afhankelijk van jouw publiek is het misschien de moeite van investeren niet waard.

Wat voor influencers zijn er?

Om te beslissen met welke influencer je in zee gaat, is het handig om ze in te delen op basis van hun volgers. Deze aantallen variëren, maar een algemene indeling van de niveaus van influencers is als volgt:

  • nano-influencers: 1000 – 10.000 volgers
  • micro-influencers: 10.000 – 50.000 volgers
  • meso- of mid-tier influencers: 50.000 – 250.000 volgers
  • macro-influencers: 250.000 – 1.000.000 volgers
  • mega-influencers: 1.000.000+ volgers

Hoe groter het platform van een influencer, hoe meer ze zullen vragen voor een betaalde post of aanbeveling. Houd daar dus rekening mee bij je zoektocht.

Een influencer inzetten: stappenplan

In je zoektocht naar een passende influencer zijn er een aantal factoren waarmee je rekening kunt houden:

Bepaal je doelgroep

Niet zeker waar te beginnen in je zoektocht naar een influencer? Het vaststellen van je doelgroep is een goede start. Voordat je begint met influencermarketing, kan het bepalen van klantpersona’s helpen: deze fictieve ideale klant(en) geven je doelgroep een gezicht. Houd bij het creëren van persona’s rekening met de demografische en geografische kenmerken van jouw ideale klanten, en hun gedragskenmerken.

Zoek een influencer die past bij je doelgroep

Komen de volgers van de door jou gekozen influencer overeen met jouw publiek? Dan heb je een goede keuze gemaakt. Analyseer de content van de influencer om dat te kunnen vaststellen. 

Kies je niche en het gewenste bereik

Je niche is het specifieke gebied van de markt waarbinnen jouw merk bestaat. Zoek influencers die actief zijn in jouw niche, zodat je je doelgroep het beste kunt bereiken. 

Is het jouw doel om zoveel mogelijk mensen in je niche bereiken, zoek dan samenwerking met een mid-tier influencer (>50.000 volgers)  of hoger. 

Analyseer volgers en engagement rate 

Als je wilt weten hoe volgers en engagement van invloed zijn op de vraagprijs van een influencer, kijk dan naar hun aantal volgers en hoeveel engagement ze hebben met hun volgers.

De engagement rate (of betrokkenheidspercentage) meet het aantal views, likes, comments en shares van content. Deze statistieken zijn doorgaans beschikbaar voor elke post op social media.

Het betrokkenheidspercentage hoeft niet per se hoger te zijn als een influencer veel volgers heeft: het is dan juist moeilijker om veel engagement te creëren. Een betrokkenheidspercentage van 1% tot 5% wordt over het algemeen als goed beschouwd. 

Kleinere influencers hebben juist vaak een hoog engagement; iets wat je niet direct zou verwachten op basis van alleen hun aantal volgers. 

Zoek een gezicht voor je merk

Denk in je zoektocht naar de juiste influencer ook aan je eigen merk. De persoon die jouw product aanbeveelt, promoot en demonstreert, wordt het gezicht van jouw merk. Kies daarom een influencer die content plaatst waaraan jij je merknaam wilt verbinden. 

Check de prijs van de influencer

Om een idee te krijgen van de prijzen kun je een aantal influencers benaderen van wie je denkt dat ze bij jouw merk en campagne zullen passen. Meestal vind je de contactgegevens van de influencers of hun boekingsbureaus op hun profiel. 

Benader influencers met een professionele e-mail (of een privéberichtje, als er geen andere contactgegevens beschikbaar zijn) waarin je informatie geeft over je bedrijf, je campagnes, wat je wilt bereiken, en je budget. Als ze belangstelling hebben, komen ze bij je terug met een opgave van hun tarieven. 

Houd er rekening mee dat de prijs kan variëren afhankelijk van de aard van je campagne en de gewenste content: één post met een foto van je product zal minder kosten dan een video of een campagne met meerdere posts.

Kies je platform

Instagram, TikTok, YouTube en Facebook bieden verschillende voordelen. De advertenties op deze platforms hebben ook een ander karakter. TikTok en YouTube beperken zich bijvoorbeeld tot video. Voor maximale zichtbaarheid van je merk kun je, afhankelijk van je doelgroep en het gewenste bereik, voor je campagnes gebruikmaken van een combinatie van verschillende social media platforms.

Beslis vervolgens wat je met je campagne wilt bereiken. Wil je dat de campagne viraal gaat en zoveel mogelijk mensen bereikt voor meer naamsbekendheid; of ben je juist op zoek naar hogere conversie van een specifiek klanttype?

Voor elk platform geldt dat het zinvol is om content van influencers nader te analyseren, en te bekijken welke posts goed werkten. Schrijf op waarom je denkt dat sommige betaalde content beter presteert dan andere, en gebruik die informatie voor je eigen campagne.

Benader de influencer

Waarschijnlijk zul je verschillende influencers moeten benaderen voordat je erin slaagt met één van hen een deal te sluiten. Schrijf voor elke influencer een persoonlijk bericht dat hun interesse wekt (of die van hun managers), en ze nieuwsgierig maakt naar een samenwerking met jou. Laat zien op welke manier zowel de influencer als jouw merk kunnen profiteren van de samenwerking. Je wilt immers dat ze jouw merk vertegenwoordigen omdat ze in je product of dienst geloven. 

Als onderdeel van deze fase kun je gratis producten opsturen. Zo geef je potentiële samenwerkingspartners de mogelijkheid te beslissen of ze je product interessant vinden. Kieskeurige influencers die alleen producten promoten die ze daadwerkelijk gebruiken komen betrouwbaarder over, en dat is ook in jouw voordeel.

Een ander belangrijk onderdeel van je outreach-strategie is dat je ook zelf reageert op posts via de social media-account van je bedrijf.  Met ‘likes’ en opmerkingen toon je interesse, en  laat je zien dat je moeite doet om influencers te leren kennen voordat je ze formeel benadert.

Doe grondig onderzoek

Voordat je de samenwerking met een influencer bevestigt is het belangrijk om alle content goed te onderzoeken op eventuele controverses. Zoek uit of de influencer ooit problemen heeft gehad met andere samenwerkingen, om zo de kans op een vlekkeloze samenwerking te vergroten.

Kies influencers die eerlijk en transparant communiceren over wanneer hun posts gesponsord zijn of niet. Er geldt namelijk  specifieke wet- en regelgeving voor commerciële samenwerkingen tussen influencers en merken.

Wees alert op de onderstaande punten als je wilt samenwerken met een influencer:

  • Inconsistente communicatie;
  • onverwachte tariefsverhogingen of wijzigingen van de voorwaarden in de overeenkomst;
  • opvallend weinig engagement voor het aantal volgers dat ze hebben (wat erop kan wijzen dat ze volgers kopen);
  • ongewoon veel ‘bots’ in commentaren, herkenbaar aan spam-achtige teksten (nog een aanwijzing dat ze wellicht volgers kopen);
  • ongebruikelijke stijgingen in het aantal volgers;
  • overmatig gebruik van filters of andere bewerking bij gesponsorde berichten (dit kan klanten misleiden en een verkeerd beeld geven van de producten).

Het belang van engagement

Zorg ervoor dat je de engagement-cijfers van de influencer kent voordat je iets ondertekent. Deze percentages geven aan hoe succesvol een influencer is op een bepaald platform. Weinig engagement betekent dat minder mensen interactie hebben met de content en daardoor minder snel ‘beïnvloed’ zullen worden. 

Influencers met een hoge engagement rate bereiken een groter publiek. Hoe meer mensen reageren op de posts, hoe gunstiger voor jouw merk én de influencer zelf: de samenwerking levert voor beide partijen voordelen op.

Bedenk wel dat influencers met veel engagement vaak een hogere prijs vragen voor de promotie van jouw producten.

Tips voor je influencermarketing-strategie

Hulp nodig bij je influencer-campagne? Hieronder vind je een paar tips.

1. Laat influencers je producten gratis proberen

Influencers zijn sneller bereid jouw product te promoten als ze het product echt leuk vinden en het zelf zouden gebruiken. Zo maken ze reclame voor jouw producten zonder dat je ervoor betaalt. Door influencers gratis producten te sturen, zet je je merk extra in de kijker.

2. Kies voor een betaalde samenwerking

Begin met één gesponsorde post. Geef de influencer instructies over de te plaatsen foto of video, en wat er in het bijschrift moet staan. Leg tegelijkertijd niet te veel stijlbeperkingen op, zodat de boodschap authentiek overkomt. Overleg met de influencer dat je de post kunt goedkeuren voor publicatie, zodat je eventueel nog aanpassingen kunt doen. Zorg er altijd voor dat gesponsorde posts als zodanig herkenbaar zijn, en voldoen aan alle reclameregels.

3. Bied kortingscodes aan

Een slimme manier om de aandacht van je publiek te trekken, is door je influencers een kortingscode te laten communiceren. Kortingscodes zorgen snel voor meer bezoekers op je webshop,  meer verkopen én grotere zichtbaarheid van je merk.

4. Gebruik een cross channel-strategie

Tegenwoordig is er veel keuze en de meeste influencers werken op meer dan één platform. Verpreid je influencermarketing-strategie daarom over verschillende platforms. Hiermee vergroot je je naamsbekendheid en bereik je een maximaal aantal potentiële klanten. 

5. Geef influencers creatieve vrijheid

Natuurlijk is het goed om je influencer-partners te briefen over de hoofdlijnen van je campagne, maar het is ook belangrijk dat de boodschap zo authentiek mogelijk overkomt. Geef influencers daarom de vrije hand op creatief gebied. Als ze vinden dat iets niet overeenkomt met de manier waarop ze hun publiek aanspreken, moeten ze dat kunnen veranderen.

 Je betaalt niet voor niets voor deze unieke expertise: influencers hebben met hun personal brand en content een groep trouwe volgers weten op te bouwen, die nu ook in jouw voordeel zal gaan werken. Volgers zullen sneller geïnteresseerd zijn in je merk als ze het gevoel hebben dat influencers oprechte aanbevelingen doen.

Boost je sales met influencermarketing 

Het kiezen van de juiste influencer is cruciaal voor het vergroten van de bekendheid van je merk, en het bereiken van je doelgroep. Maak je de juiste keuze, dan kan influencermarketing grote impact hebben op het succes van je onderneming.

Wil jij jouw webshop en de bedrijfsvoering van je winkel stroomlijnen, zodat je meer tijd kunt besteden aan de marketing van je merk? Contacteer vandaag nog één van onze experts.

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp: Sales & Marketing