We spreken 2012, en foodie Birger Vanacker is op vakantie in de Franse Provence, waar hij een knus winkeltje binnenstapt met kruiden, olijfolie en andere lokale producten. ‘s Avonds kan hij de slaap niet vatten: hij wil dit ook doen, thuis.
Ruim elf jaar na die slapeloze nacht is de Flavor Shop in Gooik een groot succes. Birger verkoopt met zijn team ruim 4,000 verschillende high-end delicatessen en zo’n 10,000 cadeaupakketten per jaar, ze beheren een webshop en organiseren proeverijen en workshops.
“Ik heb een voorkeur voor de mediterrane keuken, maar evengoed lokale producten. Ik ben altijd op zoek naar originele producten die net een tikkeltje anders zijn, en een bijzondere smaak hebben”, vertelt hij. “Bijvoorbeeld tapenades. Een tapenade is meestal gewoon gemaakt van groene of zwarte olijven. Dan verkoop ik er ook één met pastis of truffel.”
Het cadeau-gehalte in de Flavor Shop is groot, en dat bleek een gat in de markt.
- Van idee, naar webshop, naar winkel
- Winkeluitbreiding: klein, groter, grootst
- Inzetten op beleving, cadeaupakketten en b2b
- Retailtechnologie: continue evolutie en tijdswinst
Maak kennis met Lightspeed.
Ben jij net als Flavor Shop geïnteresseerd in het automatiseren van je winkelprocessen? Maak kennis met Lightspeed Retail. Ons geïntegreerde kassa- en betaalplatform helpt je bij het vereenvoudigen van de workflows, zodat jij meer tijd overhoudt voor wat er het meest toe doet: ondernemen.
Van idee, naar webshop, naar winkel
Birger schrijft zijn ideeën op. “Ik was allemaal lijstjes aan het maken in mijn hoofd, en ik heb nog altijd mijn documentje op mijn iPad staan met de bullet points die ik toen heb genoteerd”, blikt hij terug.
Hij neemt de tijd om het concept uit te werken en een ondernemingsplan te maken. “In 2013 ben ik begonnen met een website en heb ik mijn eerste producten online gezet. Vooral in België was e-commerce helemaal nog niet zo groot als nu. Ik had allemaal lekkere dingen in de garage staan, maar zat wel een vervaldatum op.”
Het geld dat ik verdiende met de verkoop investeerde ik terug in nieuwe producten. Zo heb ik mijn gamma stelselmatig uitgebreid.
Om de omloopsnelheid te verhogen, besluit Birger het niet bij zijn webshop te laten: “Ik begon op kleine marktjes en evenementen mijn producten aan de man te brengen. Dan stalde ik alles uit, verkocht ik en probeerde ik mensen naar de website te trekken. Het geld dat ik verdiende met de verkoop investeerde ik terug in nieuwe producten. Zo heb ik mijn gamma stelselmatig uitgebreid.”
Na ongeveer een jaar besluit Birger dat het tijd is voor een vaste winkel, waar hij al zijn vrije uurtjes in investeert.
Winkeluitbreiding: klein, groter, grootst
Het was nog geen dertig vierkante meter, herinnert hij zich. “Maar met die beperkte openingsuren zagen we toen wel al dat er potentie in zat.” Birger zegt zijn vaste baan op om zich fulltime te richten op de winkel. Al snel hebben ze een grotere ruimte nodig. De zaken gaan goed, en in 2018 gaan ze wederom op zoek naar een nieuw winkelpand. Er werken inmiddels zeven fulltimers bij de Flavor Shop.
Met de verhuizing wordt het tijd voor een rebranding, en Birger wil alles een stapje verder professionaliseren: de communicatie, het logo, de huisstijl. Daar hoort ook een nieuw omnichannel kassasysteem bij, waarmee hij de winkel en de webshop volledig kan integreren, en het overzicht kan houden op zijn voorraad.
Wat betreft de webshop is het voor Birger en zijn team belangrijk om zelf niet te hoeven programmeren, en met eenvoudige templates te kunnen werken. “Misschien is de template niet 100% wat je zou willen, maar je kunt het wel naar je eigen hand zetten door extra apps of plugins te activeren.”
Inzetten op beleving, cadeaupakketten en b2b
In de Flavor Shop draait alles om bijzondere etens- en drinkwaren die je niet zomaar in de schappen van de supermarkt terugvindt. “Dus geen gewone aardbeienconfituur, maar aardbeienconfituur met basilicum, of ananasconfituur met verse munt.”
Het cadeaugehalte van de producten is hoog en de cadeaumanden en pakketten vliegen dan ook over de toonbank. Birger zag dat dit niet alleen interessant voor de ‘gewone’ consument, maar dat het ook een gat in de markt is voor het b2b-segment. “We verkopen zo’n 10.000 cadeaupakketten per jaar. Door ons ook te richten op het b2b-publiek kunnen we onze markt uitbreiden en doorgroeien.”
We verkopen zo’n 10.000 cadeaupakketten per jaar. Door ons ook te richten op het b2b-publiek kunnen we onze markt uitbreiden en doorgroeien.
Om de bijzondere producten nog dichter bij de klanten te brengen, worden er in de Flavor Shop regelmatig proeverijen en workshops georganiseerd. “Mensen kunnen bijvoorbeeld een sushiworkshop volgen met een Japanse chef. Of we organiseren een gin-tasting. Dan ga je een aantal gins proeven, die je ook in de winkel kan kopen. Zo krijgen mensen een full experience en leren ze de producten beter kennen.”
Retailtechnologie: continue evolutie en tijdswinst
De groei van de Flavor Shop en het uitgebreide productassortiment maken van automatisering een must. De grootste voordelen van Lightspeed Retail en Lightspeed eCom zitten hem in de tijdswinst, zowel op het gebied van voorraadbeheer als administratie, legt Birger uit. “Vroeger moest ik elke factuur printen en naar de boekhouder brengen. Die moest het dan gaan inscannen en in de boekhouding stoppen. Nu komt via de boekhoudkoppeling de factuur automatisch in de boekhouding terecht, en wordt het direct op de juiste rekening geboekt. Dus dat scheelt gewoon uren en uren, zowel bij mezelf als bij de boekhouder.”
We hebben meer dan honderd verschillende leveranciers. Daarom hadden we een systeem nodig dat helpt bij het plaatsen van bestellingen, het invoeren van de voorraad, en het synchroniseren met de boekhouding.
De Flavor Shop heeft meer dan honderd verschillende leveranciers, en daarom is alles handmatig beheren geen optie. “Daarom hadden we een systeem nodig dat helpt bij het plaatsen van bestellingen, het invoeren van de voorraad, en het synchroniseren met de boekhouding”, legt Birger uit. “Als ik dat allemaal handmatig moet doen, dan zou ik daar extra fulltime krachten op moeten inzetten. Nu hoeft dat niet, en loopt het volledig automatisch.”
Birger is blij met de technische support van zijn Lightspeed kassasysteem, die zeven dagen per week te bereiken is. “Als je op een feestdag ineens een technisch probleem hebt, is het heel belangrijk dat de support altijd bereikbaar is. Want wij staan wel voor de klant, en als er dan zich een probleem voordoet, moet het zo snel mogelijk opgelost worden. Dus dat is voor mij nog een bijkomende extra troef.”
Ook benieuwd wat Lightspeed voor jouw zaak kan betekenen?
Maak vandaag nog een afspraak met één van onze experts en ontdek het eigenhandig.
Nieuws en handige tips, speciaal voor u.
Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.