Retail is een mix van kunst en wetenschap. Soms moet je op je gevoel afgaan, andere keren moet je kijken naar de cijfers. Als ondernemer wil je weten wat je huidige financiële situatie is en hoe je verder kunt groeien.
Om je onderneming te kunnen groeien, is het noodzakelijk om je financiën te meten. Hiermee krijg je inzicht in de prestatie van jouw onderneming. Ook zie je hier wellicht al waar je nog aan de knoppen kan draaien om meer omzet te realiseren. Zonder deze informatie, kun je de deze stappen alleen op basis van gevoel nemen. Niet echt de meest veilige manier.
Dus, wil je meer omzet draaien? Dan wordt het tijd om grip op jouw financiën te krijgen! Maar waar begin je? Er bestaan duizenden financiële metingen die je zou kunnen gebruiken, maar als drukke ondernemer kun je ze niet allemaal volgen. Om het jou wat makkelijker te maken, kozen wij de drie belangrijkste financiële metingen voor retailers. Wil je snel inzicht krijgen in je financiële situatie? Dit zijn de cijfers waar je naar moet kijken:
1. Totale omzet
De totale omzet meting, ook wel bruto omzet genoemd, is misschien wel de meest belangrijke meting voor retailers. Hiermee kun je zien hoe goed jouw producten verkopen. Daarnaast kun je een voorspelling maken van jouw toekomstige omzet – zeker belangrijk als je op zoek bent naar investeerders. Kleine retailers moeten namelijk eerst hun verkoopprestaties voorleggen. Hierdoor kunnen investeerders zien of de onderneming kan overleven op de markt en of de omzet stijgt of daalt.
Of je nu investeerders zoekt of gewoon een overzicht wilt van jouw verkoopresultaten, het is belangrijk om de omzet over een bepaalde tijd te bekijken. Maand-over-maand omzet kan erg misleidend zijn – externe factoren, zoals nationale feestdagen en vakanties, kunnen veel invloed hebben op de verkoop. Vergelijk jaar-over-jaar data om een nauwkeurig overzicht van jouw onderneming en omzet te krijgen. Op basis van deze informatie kun je voorspellen hoe jouw omzet er in de komende jaren uit zal zien.
2. Brutowinstmarge
De totale omzet meting geeft de verkoopprestaties van jouw producten weer. Met de brutowinstmarge meting ga je een stapje verder: hiermee meet je de winstgevendheid van jouw voorraad. De brutowinstmarge bestaat uit je nettowinst en je bedrijfskosten zoals huur, loonkosten en energiekosten. Gebruik deze meting als je wilt zien hoe goed jouw voorraad presteert.
Bereken jouw brutowinstmarge door de inkoopwaarde van de omzet af te trekken van je totale omzet. Dit bedrag deel je dan weer door je omzet. Hieronder de formule:
BRUTO WINST = (Total Omzet – Inkoopwaarde v.d. omzet) ÷ Total Omzet
3. Nettowinstmarge
De meeste ondernemers willen hun passie omzetten in winst. Bij vele Lightspeed Retail klanten is dit al gelukt. Neem bijvoorbeeld The Phone Lab. Deze winkel werd opgericht door twee universitaire studenten die naast hun studie iPhones repareerden. Dat bleek een groot succes te zijn! Al snel wilden ze een tweede vestiging openen. Maar voordat ze dat konden doen, moesten ze eerst weten hoeveel winst het zou opleveren.
Nettowinstmarge, of winstmarge, toont de winstgevendheid van jouw onderneming. Met deze meting kun je toekomstige beslissingen maken op basis van jouw nettowinst, oftewel het geld dat je echt over hebt na het aftrekken van al jouw uitgaven.
Bij de nettowinstmarge worden alle kosten meegenomen, zoals voorraadkosten, loonkosten en andere operating kosten.
Een paar dingen die je moet onthouden:
- Je kunt je accountant om een resultatenrekening vragen. Hiermee heb je snel een overzicht van je totale inkomsten en kosten.
- Bereken winstmarges na de omzetbelasting of BTW. Onthoud, deze meting neemt alle inkomende en uitgaande cashflows mee.
Hieronder de formule voor het berekenen van de nettowinstmarge:
NETTOWINSTMARGE = (Totale Omzet – Totale Bedrijfskosten) ÷ Totale Omzet
Grip op je financiën te hebben is essentieel om je onderneming te kunnen laten groeien. Alleen zo verkrijg je inzicht in jouw prestaties op het financiële vlak. Zolang je de inkomsten en uitgaven van jouw onderneming scherp bijhoudt, heb je alle nodige informatie bij de handen om de omzet en winstgevendheid te berekenen. En daarna jouw volgende stap te bepalen.
Meer weten?
Onze experts helpen graag.
Nieuws en handige tips, speciaal voor u.
Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.