Een eigen webwinkel starten is tegenwoordig makkelijker dan het lijkt. Op internet is er enorm veel informatie te vinden over wat u wel en niet moet doen. Maar de hoeveelheid informatie zorgt soms juist voor verwarring. Dit is een korte checklist voor iedereen die een eigen webshop wil starten: waar moet u op letten? Welke stappen mag u zeker niet overslaan?
Stap 1: Kies een product
Een webshop begint vrijwel altijd met een idee of een product. Misschien heeft u al een winkel en wilt u uw producten nu ook online gaan verkopen. Of misschien komt er een product voort uit uw hobby dat u graag online zou willen verkopen. Een derde mogelijkheid is dat u een product tegenkomt dat u interesseert en dat u graag zelf zou willen verkopen.
Stap 2: Onderzoek de markt
Hoe uniek is uw product? Wanneer u een van de duizenden bent die een bepaald product verkoopt, is het wellicht moeilijk om u te onderscheiden van uw concurrenten. Voordat u een eigen webwinkel start is het dus van belang om te onderzoeken waar uw kansen liggen in de markt. Een gemakkelijke manier om dat te doen is te zoeken in Google naar het product dat u wilt verkopen. Bekijk de top zoekresultaten en bedenk u of u zich kunt onderscheiden van deze concurrenten. Ook social media kan een goede bron zijn om te ontdekken wat de opkomende trends zijn. Wellicht is er een bepaalde trend die erg populair is in the buitenland, maar is er nog niemand in België die dit product verkoopt.
Stap 3: Vind een leverancier
Wanneer u uw producten zelf maakt heeft u hier niet zoveel mee te maken. Als u van plan bent om uw producten ergens te kopen, kan u best wat tijd besteden aan goede research. Zonder leveranciers kan u niet weten hoeveel uw producten gaan kosten, hoeveel marge u kan nemen en hoeveel winst u uiteindelijk kan maken. Voor een goed businessplan moet u exact weten wie uw leveranciers zullen zijn. Zorg dat u vooraf goede afspraken maakt met uw leveranciers. Ontdek in deze blog hoe u goede leveranciers kan vinden voor uw webshop.
Stap 4: Kies uw webwinkelsoftware
Wegens het grote aanbod van webwinkelsoftware is het voor ondernemers vaak moeilijk om een eCommerce platform te kiezen dat het beste aansluit bij hun behoeftes en wensen. Tegenwoordig zijn er zeer veel webwinkelsoftware aanbieders die u kunnen helpen bij het starten van uw eigen webwinkel. Deze zijn als volgt in te delen:
- Software as a Service (SaaS): u betaalt een maandelijks vast bedrag waarbij u een uitgebreid pakket aan standaard functionaliteiten krijgt, inclusief gratis updates.
- Open Source (OS): de webshop broncode wordt volledig door u of een web developer gecreëerd en beheerd. Updates gebeuren niet automatisch en zijn normaliter ook niet gratis.
- Maatwerk: in dit geval is uw webwinkel volledig naar uw wensen ingericht. Voor iedere uitbreiding van uw webwinkel betaalt u extra programmeerkosten.
Wanneer u kiest voor een SaaS webshop is het belangrijk om naar zowel de maandelijkse kosten te kijken als naar de functionaliteiten die u nu en in de toekomst nodig denkt te hebben.
Waar moet u allemaal op letten bij het kiezen van webshopsoftware?
Lees de volledige handleiding
Stap 5: Producten toevoegen en testen
De meeste aanbieders van SaaS webwinkelsoftware als licentie geven u de mogelijkheid om de software enige tijd gratis te testen. U kunt in deze periode producten toevoegen aan de webwinkel, betaalmethoden instellen of zelfs uw eigen Facebook webwinkel instellen. Zorg dat u in deze periode uw webwinkel goed test en door anderen laat testen. Zo ontdekt u wat u mist en of deze oplossing bij uw onderneming past.
Stap 6: Bedenk een naam voor uw webshop
Nu is het tijd om daadwerkelijk uw eigen webwinkel te starten. Op internet bepaalt gevonden worden de helft van uw succes (de andere helft is natuurlijk afhankelijk van het product dat u verkoopt en de service die u verleent). Daarom is het verstandig om de belangrijkste zoekterm in uw domeinnaam te plaatsen. Bijvoorbeeld: als u riemen verkoopt, is een goede domeinnaam mooieriemen.nl. U kunt daarna controleren of uw domeinnaam nog beschikbaar is en deze direct vastleggen.
Stap 7: Maak uw webshop vindbaar
Zodra u een domeinnaam heeft en u tevreden bent over uw keuze van webwinkelsoftware aanbieder, kunt u de domeinnaam koppelen aan uw webwinkel en uw webwinkel starten. Uw webwinkel zal waarschijnlijk nog niet gevonden worden, hoewel een goede domeinnaam al wonderen kan doen.
Een goede manier om beter gevonden te worden is link building. Dat betekent dat u andere websites vraagt om een link naar uw eigen webwinkel te plaatsen. Bij linkbuilding moet u rekening houden met 2 zaken: de kwaliteit van de website die naar u linkt (blogs en fora zijn goed, ‘link farms’ die links ter betaling aanbieden niet) en de hoeveelheid links (hoe meer kwalitatieve links, hoe beter). Kwalitatieve websites kunt u vinden door te zoeken naar uw belangrijkste zoekwoorden in Google.
Een ander belangrijk aspect van de vindbaarheid van uw webshop is SEO (Search Engine Optimisation). Door bepaalde trucjes toe te passen heeft u invloed op de vindbaarheid van uw webshop in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. Ontdek in deze SEO Cheat Sheet waar u allemaal op moet letten bij het optimaliseren van uw webshop.
Stap 8: Inschrijven van uw webwinkel
Elke ondernemer in België moet zich inschrijven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Hiervoor moet u naar een ondernemingsloket, waar er geverifieerd wordt of de onderneming voldoet aan de gestelde vereisten. De KBO is een beveiligd register dat alle gegevens van Belgische ondernemingen bevat. De KBO kan vervolgens ook direct de inschrijving bij de belastingdienst regelen, dus uw KBO nummer fungeert ook als btw-nummer.
Ter voorbereiding van het gesprek met de KBO is het raadzaam om een inschatting te maken van de omzet, inkoopwaarde en winst van uw webwinkel.
Wilt u meer info over hoe u uw zaak opzet?
Lees onze Retail Startersgids
U moet zich ook aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds – vaak is het ondernemingsloket verbonden aan zo’n fonds en wordt die aansluiting in één keer in orde gemaakt. Voor vragen over sociale bijdrage kan u altijd bij uw sociaal verzekeringsfonds terecht.
Voordat u naar de KBO gaat, opent u best een zakelijke rekening bij een erkende financiële instelling. Het is makkelijker voor uw boekhouding en vooral voor uw overzicht. Alle grote banken bieden zakelijke rekeningen aan. Wanneer u vragen heeft, kunt u het beste contact opnemen met het FOD Financiën of uw boekhouder.
Stap 9: Informatie voor uw klanten
Uw webwinkel valt onder de regelgeving voor ‘verkoop op afstand’, en daaraan hangen een reeks informatieverplichtingen.
- De belangrijkste kenmerken van uw producten moeten beschreven staan, evenals de prijs. Ook moeten eventuele belastingen of transportkosten vermeldt worden.
- De klant moet kunnen weten wie u bent: uw ondernemingsnummer, adres (geen postbus), telefoonnummer en mailadres.
- Geef een goed idee van wat de betaal- en leveringsmogelijkheden zijn. Deze informatie moet helder beschreven staan vooraleer het product wordt besteld.
Stap 10: Vergeet de marketing niet
Hoewel dit de laatste stap is, is het zeker niet een onbelangrijke. Er zijn verschillende methoden om uw webwinkel extra onder de aandacht te brengen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het schrijven van kwalitatieve blogs, het reageren op online fora of het genereren van backlinks.
Ook kunt u actief uw producten onder de aandacht brengen op Facebook en Instagram. Daarnaast zijn er betaalde methoden zoals adverteren op Google via Google AdWords (u betaalt per klik op een advertentie) of Facebook/Instagram. Ook kunt u e-mailmarketing inzetten.
Internetmarketing is de afgelopen jaren steeds uitgebreider geworden. Daarom is het raadzaam om in eerste instantie te beginnen met de gratis marketingtools die er zijn en eventueel een simpele AdWords campagne. Wanneer uw webwinkel groeit, kunt u uw marketing eventueel uitbesteden.
Geïnspireerd? Probeer vanaf vandaag 14 gratis ons eCommerce platform
Lightspeed eCommerce
Nieuws en handige tips, speciaal voor u.
Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.