Inklokken, het lijkt misschien een ouderwetse manier van werken, maar toch zitten er een aantal voordelen aan. Het begon allemaal in 1888, toen de Amerikaan Alexander Dey de prikklok introduceerde: werknemers klokte in en uit met een kaartje.
Na al die jaren is is het concept hetzelfde gebleven, maar de manier waarop het gedaan wordt en de redenen om het te gebruiken zijn veranderd. Tegenwoordig gebruiken werknemers systemen met vingerafdrukken of toegangspasjes, en wordt het meestal niet meer gebruikt om werknemers te controleren. Zolang dat laatste ook duidelijk is voor uw werknemers, is er geen reden om het inklokken de rug toe te keren, urenregistratie is zelfs verplicht.
De volgende voordelen van inklokken kunnen u helpen bij uw horecaonderneming.
1. Voorkom fouten en bespaar tijd
Handmatig invoeren heeft plaats gemaakt voor systematisch invoeren, wat minder foutgevoelig is. Dit is fijn voor zowel de werknemer en de werkgever. Werknemers voeren snel hun uren in en kunnen erop vertrouwen dat werkgevers niet (per ongeluk) uren foutief overnemen. Werkgevers daarentegen krijgen met één druk op de knop een overzicht van alle gewerkte uren. Door het snelle foutloze systeem bespaart u als ondernemer meer geld en tijd. Deze tijd kunt u weer spenderen aan andere taken.
2. Krijg beter inzicht in uw personeelsmanagement
Inklokken helpt u met beter inzicht te krijgen in uw personeelsmanagement. Zodra u weet hoeveel uur er per werknemer is gewerkt kunt u door middel van KPI’s bekijken of u de verwachtingen waar hebt gemaakt. In de horeca wordt vaak per uur uitbetaald door het werken in shifts met onregelmatige werktijden. Een nauwkeurige urenregistratie is dan ook belangrijk om onder- of overbezetting zichtbaar te maken.
U kunt de data ook gebruiken om uw planning onder de loep te nemen. Een hoog conversiepercentage correleert met een effectieve planning. Gebruik daarvoor de volgende formule:
Totaal winkelpubliek/Totaal verkooppersoneel in de winkel
Bereken het conversiepercentage met deze formule:
(Totaal aantal transacties in de winkel/ Totaal aantal klanten in de winkel) x100%
Naast de planning geven uw uren ook meer inzicht in uw personeelskosten. Op die manier kunt u ook de personeelskosten ten opzichte van uw omzet te berekenen door middel van deze formule:
Totale personeelskosten / totale omzet * 100% = personeelskostenpercentage.
In de horeca-industrie wordt een gemiddeld personeelskostenpercentage van 25-30% aangehouden. Hoe lager het percentage is, hoe beter.
3. Bescherm uw personeel geef ze een verantwoordelijkheidsgevoel
Een van de voordelen van inklokken is dat uw personeel een groter verantwoordelijkheidsgevoel zullen hebben voor hun werk. Zodra u uw personeel meer verantwoordelijkheden geeft, moeten ze die verantwoordelijkheid ook nemen. Mocht er onverhoopt toch iets misgaan, kunt u samen met het personeel de cijfers, waaronder de gewerkte uren, erbij pakken en bekijken waar het precies mis gaat en hoe u het kunt oplossen.
Er zijn ook voordelen voor inklokken voor werknemers, want het beschermt hen tegen overwerken. Geef uw medewerkers niet het gevoel dat u ze wilt controleren, maar dat het dient ter verduidelijking. Dit komt de motivatie op de werkvloer ten goede.
Lightspeed helpt u met de urenregistratie
Met het Lightspeed kassasysteem voor restaurants kunt u makkelijk bijhouden hoeveel uren uw personeel werkt. Zodra een medewerker inlogt op zijn account klokken ze automatisch in. Het enige wat ze zelf moeten doen is uitklokken. Als admin kunt u ook iemand uitklokken, mocht dat nodig zijn om fouten te corrigeren.
In het werkrapport kunt u de inklok- en uitkloktijden van elke medewerker terugvinden. Om het werkrapport te vinden gebruikt u de restaurant manager. Klik op Rapporten > Werkrapporten.
Daarnaast kunt u ook de gewerkte uren zien in de dagrapporten. Zo krijgt u een duidelijk overzicht van allerlei zaken die relevant zijn voor die dag:
Ga hiervoor naar: Instellingen > rapportinstellingen > Dagrapporten > Vink ‘samenvatting gebruiks weergeven’ aan.
Nieuws en handige tips, speciaal voor u.
Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.