Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

eCommerce

Hoe vindt u de beste webshop software voor uw webwinkel?

Hoe vindt u de beste webshop software voor uw webwinkel?

Heeft u plannen om een webshop op te zetten, of heeft u het gevoel dat uw huidige software niet meer de beste match is voor uw online onderneming? Dan wordt het tijd om te overwegen welke webwinkelsoftware wel het beste bij uw plannen aansluit. We geven u vijf punten waar u bij het maken van uw keuze op kunt letten:

1. Open Source of SaaS

Dit is de eerste en meteen de belangrijkste beslissing die u maakt. Overweeg goed hoeveel tijd, kennis, en kapitaal u hebt. Bent u zelf best thuis in het programmeren en heeft u ook de tijd om zelf code te schrijven? Heeft u het budget om een developer in te huren? Of wilt u liever de flexibiliteit om ook zonder developer en technische achtergrond eenvoudig een webwinkel op te zetten? Al deze factoren bepalen wat de meest passende software is voor u.

  • Open Source betekent dat u – of een web developer – de volledige broncode van de webwinkel creëert en beheert. Updates gebeuren hier niet automatisch en zijn vaak ook niet gratis.
  • SaaS (Software as a Service) betekent dat uw winkel gehost wordt op de server van een webwinkelleverancier. Zo kunt u alsnog uw webwinkel volledig personaliseren zonder ook maar iets van code af te weten. U betaalt hier vaak een vast bedrag per maand.

Bij Open Source zijn de mogelijkheden oneindig, en om die reden is het voor veel mensen aantrekkelijk om hier hun winkel mee te bouwen. Toch blijkt dat voor beginnende ondernemers SaaS-software hoger scoort in gebruiksgemak, mede omdat u in die context niet afhankelijk bent van een dure developer en betaalde updates.

2. Overzichtelijke backoffice (gebruiksvriendelijkheid)

U zult veel tijd gaan doorbrengen in de backend van uw webwinkel. Ook hier geldt dat SaaS-software over het algemeen een overzichtelijker beeld zal geven van de status van uw winkel dan Open Source – zeker als u het programmeren heeft uitbesteed en dus geen voorkennis bezit. Bij de backoffice in een SaaS-hosting kunt u op de volgende punten letten om de overzichtelijkheid te bepalen:

  • Een duidelijke start interface met informatie over o.a. bezoekers en omzet
  • Overzicht van alle bestellingen, inclusief offertes, facturen, verzendingen en retouren
  • Overzicht van alle producten, omschreven met foto’s, merk, leverancier, prijs en of ze zichtbaar zijn in uw winkel.
  • Daarop aansluitend: het gemak waarmee u producten snel toe kunt voegen
  • Lijst van alle klanten en klantprofielen
  • De mogelijkheden met betrekking tot productcategorieën en -varianten
  • Data-rapporten over verschillende aspecten van uw bedrijf (zie punt 5!)

3. Design & Templates

Zo belangrijk als een goede backend is om uw webshop draaiende te houden, zo belangrijk is een goede front-end om uw bezoekers gelijk de juiste indruk te geven van de look and feel van uw webwinkel. Om die reden is het belangrijk om design te gebruiken wat u volledig kunt personaliseren, en waarmee u uzelf kunt onderscheiden van de concurrentie.

Ook kunt u door middel van personalisatie uw merkbeleving beter naar voren brengen en kunt u alles volgens uw eigen huisstijl aanpassen. Hierbij kunt u denken aan plaatsing van je logo, de stijl van je afbeeldingen, en het kleurenschema wat je gebruikt op je pagina’s. Een goede SaaS-aanbieder onderscheidt zich door je in ieder geval genoeg keus te bieden in design templates. Verdere manieren om onderscheid te maken zijn dingen als hoe veel fonts er beschikbaar zijn, hoe veel foto’s je per product kunt toevoegen, en of je de menu’s kunt customizen.

How-to: Webshop omzet verhogen tijdens de feestdagen

Een belangrijk laatste punt is de mobiele weergave van uw webshop. Tegenwoordig kunt u ervan uitgaan dat ongeveer 50% van de bezoekers via een mobiel apparaat op uw site uitkomt. Bij een onoverzichtelijke, niet-responsieve site raakt u dus ook makkelijk 50% van u bezoekers kwijt.

4. Marketing & SEO

Voor het succes van uw winkel is het enorm belangrijk dat u een goede marketingstrategie op kunt zetten, en dat u vindbaar bent via zoekmachines zoals Google. Natuurlijk kunt u advertenties plaatsen en ‘betaalde’ bezoekers genereren, maar het is natuurlijk beter om zoveel mogelijk gratis bezoekers te verkrijgen uit de organische zoekresultaten van Google. Als u dit wilt bereiken moet de zoekmachine optimalisatie van uw webwinkel in orde zijn. De juiste meta titels, beschrijvingen, keywords, maar ook het gebruik van product tags en de inhoud van u andere teksten dragen allemaal bij aan een betere SEO en online vindbaarheid. Om die reden is het van belang dat u deze makkelijk aan kunt passen, zodat het voor zoekmachines duidelijk is waar de verschillende pagina’s van uw site over gaan.

Waar SEO vroeger vooral draaide om het genereren van zoveel mogelijk externe linking, gaat het nu vooral om kwalitatieve linking en het aanbieden van gebruiksvriendelijke en kwalitatieve content op uw website. Hou hier dus rekening mee bij het creëren van uw content.

Als u zelf niet bekend met SEO, kunt u een externe SEO-partij inhuren die er voor zorgt dat uw webshop makkelijker gevonden wordt door uw doelgroep.

5. Data & Statistieken

Zodra u alles heeft opgezet en uw online onderneming draait, wilt u natuurlijk weten hoe dit gaat. Dit is niet altijd even overzichtelijk, en om die reden is het belangrijk dat de webshop software die u kiest u hierbij helpt. Hoe gaat het met de verkoop? Verkoopt het ene product beter dan het andere? En hoe gaat het met de checkout, kunt u daar nog op optimaliseren zodat minder mensen last minute afhaken?

Data is kennis, en diegene die goed naar z’n data kijkt heeft een beter overzicht van wat wel en niet werkt voor hun onderneming. U kunt die kennis gebruiken om beslissingen te nemen over o.a. de voorraad, de producten die in worden gekocht, en de communicatie met klanten en leveranciers. Goede webshop software biedt overzichtelijke data rapporten aan in het systeem, zodat u uw service kunt verbeteren en verder kunt groeien. Een aantal punten waar u naar kunt kijken, is of uw software een duidelijke home interface aanbiedt waarin de meest belangrijke data in beeld wordt gebracht, of dat u bijvoorbeeld de mogelijkheid heeft om uw winkel te koppelen aan Google Analytics.

Het grote aanbod webwinkelsoftware maakt het voor ondernemers lastig om het meest passende platform te vinden voor hun bedrijf. Om die reden is het verstanding om voor uzelf een lijstje te maken met eisen waaraan de webshop-software die u wilt gebruiken moet voldoen. Dit maakt het een stuk makkelijker om aanbieders te vergelijken. In onze eCom buyer’s guide hebben we een aantal checklists opgesteld van wat wij denken wat de belangrijkste features zijn voor een webwinkelsoftware. Mocht u meer informatie willen over de beste webwinkelsoftware voor uw bedrijf, dan vertellen onze experts u graag meer.

Geïnspireerd? Probeer nu 14 dagen Lightspeed eCom, <br>zonder verplichtingen

Lightspeed eCom

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp: Technologie