Droom jij ook van een eigen horecazaak? Verstaanbaar. Je eigen baas zijn én bovendien dagelijks gasten plezieren met lekker eten en drinken, is voor velen voldoende om horecaondernemer te worden. Maar weet je ook goed wat het kost om een horecazaak te beginnen? Want vaak schrikt die financiële realiteit veel ondernemers af – des te meer in tijden van inflatie en de stijgende van de woon- en huurmarkt.
Kapitaal is cruciaal. En wanneer jij jouw concept van een grotere slaagkans wilt voorzien, is het belangrijk om het te ondersteunen met de nodige horeca financiering. Hoe, wat en waar je horeca financiering kunt vinden, leggen we uit in dit artikel.
Navigeer naar één van de hoofdstukken:
- Wat is horeca financiering?
- Waarom financiering zoeken?
- Welke horeca financieringsopties zijn er?
- Financieringsopties vergelijken
Een horecazaak beginnen?
Dan heb je een doordacht ondernemingsplan nodig. Geen nood, wij geven je graag een gratis sjabloon om van jouw horecaconcept een succesvol businessplan te maken en een uitgewerkt plan aan investeerders te kunnen voorstellen.
Wat is horeca financiering?
Horeca financiering is elke vorm van externe financiering die ondernemers kunnen inzetten om hun horecazaak te beginnen en te runnen. Denk daarbij aan een lening bij de bank, aan bijdragen van familie en vrienden, financiële ondersteuning van investeerders of andere bronnen.
Waarom financiering zoeken?
Het starten van een horecazaak doe je niet op één-twee-drie. Als je een geschikt horecapand gevonden hebt, is de kans groot dat je bepaalde zaken zal willen aanpassen – zowel binnen als buiten. Huur je een pand, dan heb je mogelijk minder horeca financiering nodig, maar als je een pand gekocht hebt, zal je zo goed als altijd een lening moeten aangaan bij de bank. Natuurlijk zijn er nog tal van redenen voor ondernemers om op zoek te gaan naar horeca financiering:
- Een nieuwe of tweede horecazaak starten
- Een bestaande vestiging renoveren
- Investeren in nieuw apparatuur
- Rebranding van de identiteit van een horecazaak
- Diversificatie via catering, traiteur of delivery
- Financiering van operationele kosten
Een nieuwe of tweede horecazaak starten
Voordat je jouw horecazaak kunt openen, zal je geconfronteerd worden met een lange lijst aan opstartkosten. Denk aan het verbouwen van je pand, het vervangen van een oude keuken, het inrichten van je zaak en het investeren in meubilair, decoratie, apparaten en bekleding. Vergeet ook het opstarten en uitwerken van je supply chain en het aanleggen van je basisvoorraad niet. Het starten van een tweede locatie of een ander concept naast je eerste horecazaak vergt uiteraard perfect hetzelfde. Kortom: bij zoveel opstartkosten kan extern kapitaal om je daarin te ondersteunen vaak goed van pas komen.
Een bestaande vestiging renoveren
Naarmate een horecazaak groeit, willen veel horecaondernemers meer ervaren keukenpersoneel aannemen of hun zaak een nieuwe inrichting geven. Trends veranderen ook in een sneltreintempo, vooral in de grote steden. Bovendien krijgen populaire horecazaken vaak te maken met slijtage door het grote aantal gasten dat elke dag langskomt. Dat is natuurlijk een luxeprobleem, maar het betekent wel dat je op regelmatige basisrenovaties zal moeten uitvoeren, wat je ook best wat geld kan kosten. Ook hier is horeca financiering interessant.
Investeren in nieuw materiaal
Zowel je keuken-, bar- als zaalpersoneel moet vlot en efficiënt kunnen werken. Om dat mogelijk te maken, moeten ze over het juiste materiaal beschikken – materiaal dat vaak met een stevig prijskaartje gepaard gaat. Denk aan grote convectieovens, professionele koffiemachines, wijnkoelkasten, gekoelde toogbanken, fornuizen en dergelijke meer. Ook voor zo’n zaken maken veel ondernemers gebruik van horeca financiering.
Rebranding
De concurrentie in de horeca is groot. Dat maakt het voor horecazaken met populaire concepten – burgers, pizza, sushi – lastig om zich te onderscheiden van concurrenten met een vergelijkbare menukaart en beleving. Je imago, identiteit en merk kunnen dan een groot verschil maken. Sommige ondernemers maken gebruik van horeca financiering om een sterk merk te ontwikkelen of om traditionele locaties te rebranden en in te spelen op trends, culinaire voorkeuren, innovatieve concepten of speciale dieetwensen.
Diversificatie door catering, traiteurs en delivery
Eén van de manieren waarop horecaondernemers hun reputatie, imago en merk kunnen ontwikkelen, is door hun restaurantbeleving buitenshuis te brengen, bijvoorbeeld via catering, traiteurs en delivery.
Bepaalde restaurants zijn bekend omwille van één specifiek aspect van hun culinair aanbod – denk aan de hummus van een Libanees restaurant, de sauzen van een grillrestaurant of de passata van een pizzeria – dat ze die ook apart als producten verkopen.
Ook catering is een manier om een groter publiek te bereiken met hetzelfde aanbod, en een nieuwe bron van inkomsten aan te slaan, maar de logistieke en operationele zijde van het opzetten van een catering business naast een actieve horecazaak komt ook met een prijs.
Hoewel maaltijdbezorgplatformen zoals Take Away, Uber Eats en Deliveroo vandaag heel populair zijn, stellen sommige horecaondernemers zich ook vragen bij de stevige commissies daaraan te pas komen. Multi-location restaurants kunnen daarom ook overwegen om hun eigen delivery dienst op te zetten en zo de terugkerende commissie te vermijden. Natuurlijk kost een eigen deliverydienst ook geld: denk aan het aanschaffen of huren van transport, extra personeel, verpakking en draagmateriaal, enzovoort.
Zo’n zaken kunnen voor veel restaurants een extra inkomstenbron vormen, maar het kost ook geld om ze te ontwikkelen, te verpakken en bij de klant te krijgen.
Financiering van operationele kosten
Horeca financiering wordt niet altijd gebruikt voor groei. Er zijn ook situaties waarin ondernemers gebruikmaken van financiering om hun restaurant draaiende te houden. Denk bijvoorbeeld aan restaurants met seizoensafhankelijke of onvoorspelbare inkomsten; in dergelijke gevallen kun je kiezen voor financiering om een positieve cashflow te garanderen.
Negen horeca financieringsopties voor restaurants
Beschik je over een goed uitgewerkt ondernemingsplan, maar mis je het nodige kapitaal om van jouw concept een succes te maken? Bekijk de onderstaande horeca financieringsopties en ga na waar jouw kansen het hoogst liggen. Let op: hoe beter je ondernemingsplan is uitgewerkt, des te groter de kans dat externe investeerders het potentieel van jouw concept zullen erkennen en je financieel zullen steunen!
- Banklening
- Microkrediet
- Winwinlening
- Lightspeed Capital
- Leverancierskrediet
- Business angels
- Crowdfunding
- Lening van vrienden en familie
- Huurvrije periode
We geven je graag uitleg over de verschillende opties en de voor- en nadelen ervan.
1. Banklening
Een lening bij de bank is ongetwijfeld de bekendste en meest gebruikte vorm van horeca financiering. Banken lenen al sinds mensenheugenis geld aan bedrijven. Ze hanteren daarbij een vertrouwd en bewezen systeem. De meeste banken hebben verschillende soorten leningen, voor korte én lange termijn, afhankelijk van jouw situatie, hoeveel geld je nodig hebt en hoe snel je het zal kunnen terugbetalen.
Is een banklening de juiste horeca financieringsoptie voor jouw zaak? | |
Voordelen | Nadelen |
Bekend en vertrouwd | Complexe aanvraagprocedure |
Zowel voor korte als lange termijn | Strenge eisen |
Lening is afstembaar op jouw behoeften | Lang goedkeuringsproces |
2. Microkrediet
Een microkrediet is een combinatie van coaching en kredietverstrekking voor startende en bestaande ondernemers, die geen banklening kunnen krijgen. Microkedieten werken volgens hetzelfde principe als bankleningen: terugbetalingen gebeuren maandelijks met rente.
In België verstrekt microStart ondernemers microkredieten van €500 tot €25.000. Startende ondernemers kunnen een microkrediet verkrijgen tot maximaal €15.000 met een maandelijkse rente van 7.95% en krijgen maximaal 4 jaar de tijd om dit terug te betalen. Horecaondernemers die al langer dan een jaar actief kunnen tot €25.000 aan microkrediet krijgen, met een maandelijkse rente van 8.95% en een maximale terugbetalingsduur van 5 jaar.
Is een microkrediet de juiste horeca financieringsoptie voor jouw zaak? | |
Voordelen | Nadelen |
Looptijd van 1 tot 4 à 5 jaar | Stevige rentes |
Gratis begeleiding en coaching | Hoe groter het bedrag, hoe groter de dossierkost (tot maximaal €750) |
3. Winwinlening
Een winwinlening is een lening die ontworpen is door de Vlaamse overheid om particulieren aan te moedigen om kapitaal te investeren in KMOs. Waarom win-win? Zowel de particuliere investeerder als de KMO baten bij deze lening. De investeerder krijgt bovenop de rente die de KMO betaalt ook nog een bijkomend belastingkrediet. Daarnaast staat de overheid ook voor 30% van het geïnvesteerde kapitaal garant in het geval de KMO niet slaagt het geleende kapitaal terug te betalen. Het voordeel voor de KMO is tweeledig: enerzijds betaalt ze een lage rentevoet (maximum 1.5%) en anderzijds moet ze niet borg staan voor het verkregen kapitaal.
Is een winwinlening de juiste horeca financieringsoptie voor jouw zaak? | |
Voordelen | Nadelen |
Voordelig voor beide partijen | Enkel particuliere investeerders |
Goedkope rentes | Enkel voor Vlaamse KMOs |
30% waarborg voor kredietverstrekker | Eigen netwerk overtuigen kan tijdrovend zijn |
5 tot 10 jaar looptijd |
4. Lightspeed Capital
Omdat financiering voor horecaondernemers steeds moeilijker is te vinden en te verkrijgen, hebben we Lightspeed Capital ontwikkeld: een flexibele vorm van financiering voor Lightspeed klanten in de vorm van een voorschot. Geen complex aanvraagproces, lang goedkeuringsproces of zware, vaste maandelijkse afbetalingen.
Het Capital team heeft namelijk al inzicht in de verkoopcijfers van Lightspeed klanten, waardoor de goedkeuring van een aanvraag in een handomdraai gebeurt, en je twee dagen later je voorschot op je rekening hebt. Daarnaast betaal je eenmalig een ‘fixed fee’ op je voorschot, dat je samen afbetaalt via een vast percentage op je dagomzet met kaartbetalingen. Verdien je één dag iets minder, dan betaal je ook iets minder terug. Geen druk.
Is een Lightspeed Capital de juiste optie voor je restaurant? | |
Voordelen | Nadelen |
Binnen twee dagen geld op je rekening | Enkel voor Lightspeed klanten |
Eén fixed fee | |
Afbetaling via vast percentage op je omzet van kaartbetalingen | |
Herhaalbaar |
5. Leverancierskrediet
In het geval van een leverancierskrediet maak je een afspraak met een leverancier dat je diens facturen voor gekochte goederen pas op een later tijdstip betaalt. Op deze manier kun je dus al ingrediënten voor je menukaart kopen en gerechten bereiden, en moet je je leverancier pas betalen nadat je omzet hebt gemaakt door gasten die hun rekening hebben betaald.
Is een leverancierskrediet de juiste optie voor je restaurant? | |
Voordelen | Nadelen |
Snel aan de slag met ondernemen | Geen langetermijnoplossing |
Niet afhankelijk van de bank | Afhankelijkheid van leverancier |
(Relatief) Lage kosten | Risico op grotere schulden |
6. Business angels
Business angels zijn privé of informele investeerders die zelf beslissen om een bedrag in jouw zaak te investeren. Vaak gaat het om (voormalige) ondernemers die starters willen helpen en daarbij ook hun ervaring en netwerk willen delen.
De Vlaamse regering maakt privé-investeringen fiscaal interessant. Daarom wordt een lening van een business angel ook wel een “vriendenlening” genoemd, waarbij de investering gebeurt met kapitaal dat de investeerder aandelen in het bedrijf oplevert. In Vlaanderen is er zelfs een vereniging van business angels: BAN of Business Angels Network.
Zijn business angels de juiste horeca financieringsoptie voor jouw zaak? | |
Voordelen | Nadelen |
Profiteer van de kennis van (ex-)ondernemers | Groeipotentieel is een vereiste |
Investering op de lange termijn | Goede pitch nodig |
Grotere kans voor starters | Soms lastig te vinden |
7. Crowdfunding
Crowdfunding wordt steeds populairder als financieringsvorm. Via crowdfundingplatform stel je jouw concept, verhaal en visie voor en welk bedrag je daarvoor wil inzamelen. Zowel particulieren als ondernemers die jouw idee zien zitten, kunnen erin investeren. Het is gebruikelijk dat je investeerders wel iets in ruil geeft voor hun bijdrage. Zo’n tegemoetkoming wordt vaak ook groter naargelang de omvang van de investering.
Is crowdfunding de juiste optie voor je restaurant? | |
Voordelen | Nadelen |
Handig om snel nieuwe ideeën te testen | Niet geschikt voor lange termijn |
Kan ook dienen als marketing en PR | Wordt niet zo vaak gebruikt voor horeca |
Wipplank voor andere investeringsvormen | Kost veel tijd |
8. Vrienden en familie
Als je al enkele jaren een horecazaak runt, zijn je vrienden en familie waarschijnlijk vaste gasten. Mogelijk hebben ze je in de beginfase ook ondersteund, niet alleen op emotioneel vlak maar ook met een financiële bijdrage.
Een lening van vrienden of familie is dan ook een logische optie. Veel ondernemers vragen hun ouders, broers, zussen, partners en vrienden vaak om een lening. Met dat geld kunnen horecaondernemers startkapitaal verzamelen zonder aan de strenge eisen van een bank of andere kredietverstrekkers te moeten voldoen. Onthoud wel dat geldkwesties snel een impact kunnen hebben op je relaties met vrienden en familie. Goede afspraken maken goede vrienden.
Is een lening van vrienden of familie de juiste optie voor je restaurant? | |
Voordelen | Nadelen |
Geen bureaucratie en lange aanvraagprocedures | Kan nadelige gevolgen hebben voor je persoonlijke relatie |
Zelden een onderpand nodig | Voorwaarden zijn niet altijd even duidelijk |
Geen rente of helemaal niet terugbetalen | Kans op juridische geschillen |
9. Huurvrije periode
Hoewel het niet perse als lening beschouwd wordt, is een huurvrije periode wel degelijk een vorm van startkapitaal. Voor een verhuurder kan een huurvrije periode een interessante optie zijn, omdat de waarde van het verhuurde pand stijgt zodra jij er je zaak in begint. En omdat jij voorlopig geen huur hoeft te betalen, houd je geld over dat je kunt gebruiken voor je andere opstartkosten. Als het gaat om een pand dat al geruime tijd leeg staat, zou je de verhuurder ook kunnen vragen om bijvoorbeeld mee te betalen aan de verbouwingskosten – het baat namelijk zowel jou als de verhuurder.
Is een huurvrije periode de juiste optie voor je restaurant? | |
Voordelen | Nadelen |
Zowel voor korte als langdurige contracten | Huurprijs is soms veel hoger na huurvrije periode |
Direct een grote besparing | Verhuurder kan extra eisen stellen aan verbouwing |
Snel te regelen | Extra boetes als het contract voortijdig wordt opgezegd |
Zes stappen om financieringsopties te vergelijken
Zoals je ziet, bestaan er best wel wat horeca financieringsopties. Voel je je het meest comfortabel bij één of meerdere van de bovenstaande opties? Zorg er dan voor dat je goed voorbereid bent voor het gesprek en de procedure die je zal moeten aangaan met je toekomstige investeerder. Neem daarom de volgende stappen om je goed voor te bereiden:
- Controleer hoe lang het duurt voordat het geld beschikbaar is
- Bereken hoeveel je uiteindelijk moet terugbetalen, inclusief rente, dossierkosten, …
- Bekijk de looptijd van de lening (en weeg een kortere of langere looptijd af vs. kosten)
- Vergelijk de voordelen van vaste en variabele rentetarieven
- Controleer of er een onderpand wordt vereist – en of je daar aan kunt voldoen
- Doe onderzoek naar de achtergrond en reputatie van je potentiële investeerders
Horeca financiering die bij jouw zaak past
De beslissing om een horecazaak te openen of uit te breiden neem je niet alleen met je hart, maar ook met je verstand. Kijk goed naar de verschillende financieringsmogelijkheden, en zorg ervoor dat je gaat voor de horeca financiering die bij jouw zaak past.
Benieuwd naar hoe Lightspeed je nog meer kan helpen bij het opstarten of uitbreiden van je horecazaak? Neem vandaag nog contact op met één van onze experts en kom het zelf te weten.
Nieuws en handige tips, speciaal voor u.
Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.