Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Retail

Het geheim van meer omzet: data-gedreven personeelsplanning

Het geheim van meer omzet: data-gedreven personeelsplanning

Uw personeel goed opleiden en een goede personeelsplanning is essentieel voor het succes van uw retailzaak. Niet alleen zijn zij uw grootste merkambassadeurs, maar zij zijn ook degenen die het meest met uw klanten bezig zijn. Hun prestaties hebben een direct effect op de prestaties van uw winkel. 

Maar niet al uw medewerkers zijn hetzelfde. Sommige zijn geweldige upsellers, anderen zijn weer goed in het bedienen van een groot aantal klanten, terwijl weer anderen iets meer begeleiding nodig hebben.

Als het gaat om het plannen van de shifts van uw werknemers, is het beste scenario dat uw toppresteerders op de drukste dagen van uw winkel werken, tijdens uw meest winstgevende uren. Hoewel dit niet per se een hogere winst garandeert, is het plannen van de shifts op basis van de prestaties van de medewerkers zeker een stap in de goede richting.

Data-gedreven personeelsplanning, waarom?

Omdat u er op die manier voor zorgt dat uw top-werknemers werken wanneer het er het meest toe doet – gebaseerd op kwantitatieve feiten. U wilt uw personeelsplanning niet opstellen op basis van aannames van wie u denkt dat uw beste mensen zijn, vooral wanneer u op basis van data precies kunt weten wie ze zijn.

Om te beginnen, moet u de prestaties van uw medewerkers evalueren, evenals de verkopen van uw zaak, per uur.

Tip voor het maken van werkroosters: bepaal wie uw toppresteerders zijn

Een van de eerste dingen waar u naar moet kijken bij het analyseren van de prestaties van uw medewerkers is hun gemiddelde transactiewaarde en de gemiddelde aantal items per transactie. Met die informatie kunt u zien welke medewerkers het beste zijn in upselling. Dit zijn uw topwerknemers; degenen die de meeste inkomsten binnenbrengen.

Let op: houd rekening met het tijdstip waarop de medewerker werkte. Idealiter moet u werknemers segmenteren op welke dag (en op welk tijdstip van de dag) ze werkten en deze vergelijken met mensen die een vergelijkbaar schema hebben.

De verkoopcijfers van een medewerker die op zaterdagmiddag werkt, mogen niet worden vergeleken met die van maandagochtend. Vergelijk appels met appels zodat uw bevindingen niet gebrekkig zijn.

Door deze informatie te analyseren, kunt u uw toppresteerders plannen tijdens piekuren en uw minder goed presterende werknemers proactief trainen voordat de drukke feestdagen periode volop begint. Het doel is om uw best presterende werknemers in te plannen wanneer dat het belangrijkst is.

Tip voor het inplannen van werknemers: analyseer de verkopen op het hele uur van de dag

Ervan uitgaande dat u weet wie uw topmedewerkers zijn, is het tijd om te kijken wanneer u ze moet inplannen. Om dit te doen moet u weten op welke dagen en uren uw zaak het meeste verkoopt. Dat zijn de tijden dat u uw beste personeel wilt laten werken, omdat u weet dat ze resultaten opleveren.

U kunt makkelijk te begrijpen verkooprapporten rechtstreeks van uw kassasysteem downloaden, die deze informatie duidelijk weergeeft, zonder het gedoe van het handmatig berekenen van wat dan ook.

Maak een succesvolle personeelsplanning

Nu u uw best presterende personeel en piekuren heeft geïdentificeerd, bent u klaar om uw planning op te stellen. Plan zo dat uw beste personeel zo vaak mogelijk werkt tijdens de drukste uren. Wat betreft uw personeel dat minder vlot verkoopt, maak van de gelegenheid gebruik om met hen te praten en de gebieden te bespreken waar ze kunnen verbeteren.

Als u bijvoorbeeld merkt dat een van uw werknemers hulp nodig heeft, hebben ze misschien aanvullende training nodig. U kunt een van uw beste medewerkers vragen of ze uitleggen wat hun beste verkooptechnieken zijn.

Wie u inplant en wanneer u ze inplant, speelt een grote rol in de winstgevendheid van uw zaak. U zorgt er niet alleen voor dat u het meeste haalt uit de drukste tijden, maar minimaliseer ook eventuele verliezen die kunnen ontstaan ​​door overbezetting in de rustige periodes.

Gebruik uw werknemers- en verkoopgegevens in uw voordeel! De juiste technologie maakt deze informatie gemakkelijk toegankelijk, makkelijk te interpreteren en helpt u een betere personeelsplanning te maken.

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp: Werknemers