Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Retail

8 Black Friday tips voor winkels en webshops

8 Black Friday tips voor winkels en webshops

‘Amerikaanse toestanden’ of niet, Black Friday is inmiddels een traditie. Eind november gaat ook België massaal op koopjesjacht tijdens Black Friday en Cyber Monday. Wat is de succesformule van jouw (web)winkel deze dagen? Lightspeed helpt je op weg met praktische Black Friday tips.

Navigeer snel naar de volgende onderwerpen:

100 marketing & e-Commerce tips voor de feestdagen

Je goed voorbereiden op de feestdagen is het halve werk. Gebruik deze 100 marketing & e-commerce tips als inspiratiebron voor je eigen (online) winkel.

Wat is Black Friday?

Black Friday vindt plaats op de vrijdag na Thanksgiving, Amerikaanse feestdag die elk jaar op de vierde donderdag van november wordt gevierd. In 2024 valt Black Friday op 29 november.  Veel Amerikanen nemen dan vrij, zodat ze inkopen kunnen doen voor de feestdagen. De maandag na Black Friday heet Cyber Monday, en staat in het teken van grote kortingen bij webwinkels. Cyber Monday valt in 2024 op 2 december.

De geschiedenis van Black Friday en Cyber Monday

Het fenomeen Black Friday bestaat in de Verendigde Staten sinds de jaren vijftig. De naam kwam pas ongeveer tien jaar later in zwang: in de jaren zestig veroorzaakte de grote hoeveelheid winkelpubliek zoveel verkeersopstoppingen in de stad Philadelphia, dat de politie de dag Black Friday begon te noemen. 

De online variant van Black Friday heeft een heel precies begin-moment: in 2005 introduceerde de Amerikaanse federatie van retailers (NRF) de term Cyber Monday. Het idee was om een online tegenhanger van Black Friday te lanceren, want webshops zoals Amazon en Ebay zochten naar manieren om te profiteren van de Black friday-gekte, die tot dan toe vooral in fysieke winkels plaatsvond.

De opmars van Black Friday in België

De opmars van Black Friday begon in België en Nederland rond 2014, toen een aantal ketens zoals Mediamarkt en iCentre geinspireerd op de Amerikaanse traditie met hun prijzen begonnen te stunten. 

Webwinkelkeurmerk Thuiswinkel deed onderzoek naar de populariteit van Black Friday, en daaruit bleek dat 44% van de consumenten de aanbiedingen en acties tijdens Black Friday ziet als een reden om te gaan winkelen. 

Recordaantallen online- en kaartbetalingen

De groei er nog niet uit voor Black Friday en Cyber Monday in België en Nederland. Betaalprovider Worldline registreerde in België met Black Friday 2023 12,9 miljoen transacties, +6,3 procent meer dan een jaar ervoor. Daarbij vond zo’n drie kwart van de elektronische betalingen plaats aan de kassa in de winkel, en 18 procent online.

Betaalvereniging Nederland registreerde tijdens de vier dagen tussen Black Friday en Cyber Monday naar schatting 66,5 miljoen pinbetalingen voor een totaalbedrag van ongeveer €1,86 miljard, waarbij de omzet zo’n 15% hoger lag dan tijdens een normale week in november.

De vereniging zette de best presterende winkelbranches op Black Friday op een rijtje:

  • Fotowinkels, optieken, juweliers: 40% meer dan op een normale vrijdag
  • Speelgoed-, hobby-, sportwinkels: 35% meer dan op een normale vrijdag
  • Mode: 30% meer dan op een normale vrijdag
  • Interieur en elektrozaken: 25% meer dan op een normale vrijdag

Van kortingsweekend naar kortingsmaand

Omdat in Europa Black Friday geen officiële vrije dag is, verschoof het zwaartepunt al snel naar de zaterdag na Black Friday en online. Veel retailers tillen de acties meteen over het weekend heen, tot Cyber Monday. Inmiddels beginnen de aanbiedingen steeds vroeger, en starten retailers al een week tot een maand voor Black Friday met kortingsacties en aanbiedingen tijdens een “Black Week” of een “Black Month”. Benieuwd hoe je de Black Friday-gekte het best kunt aanpakken? Hieronder geven we 8 praktische Black Friday tips voor jouw (web) winkel.

Een kans voor zelfstandige retailers

Black Friday komt niet alleen de retailreuzen ten goede. Zelfstandige retailers kunnen ook meeliften op het succes van Black Friday. Volgens een studie van Ingenico zijn kleinere retailers in Nederland en België verantwoordelijk voor respectievelijk 26% en 23% van het totale aantal verkopen op Black Friday. In deze periode van massale promoties kunnen kleine retailers dus het best gerichte en gepersonaliseerde producten en diensten promoten.

8 Black Friday tips om je winst te maximaliseren

Een groot deel van de Black Friday en Cyber ​​Monday aankopen dient als cadeau voor de feestdagen. Om die reden is het belangrijk om je aanbod te personaliseren en potentiële klanten precies datgene te bieden waar ze naar op zoek zijn. Hoe zorg je ervoor dat je gevonden wordt en dat ze hun aankopen in jouw winkel doen? Lees de 8 onderstaande Black Friday tips voor retailers en webshops.

1. Gebruik je data in je voordeel

De beste verkoopbeslissingen zijn gebaseerd op data. Had je vorig jaar een Black Friday promo? Dan is het belangrijk om je verkopen te analyseren en na te gaan wat goed werkte en wat niet. 

  • Wat waren je best verkochte producten?
  • Welke producten zetten je klanten het vaakst op hun verlanglijstjes (of de “wishlist” van jouw webshop)?
  • Zijn er bepaalde momenten waar klanten in het aankoopproces zijn afgehaakt?
  • Heeft de verkoop op een bepaalde dag/periode een hoogtepunt bereikt?
  • Hoeveel procent van je omzet komt van nieuwe klanten?
  • Wat was het aantal verlaten winkelwagentjes en veranderde het naar verloop van tijd?
  • Werden de meeste aankopen gedaan via een van desktop of mobile device?
  • Wat was het rendement op je marketingcampagnes van Black Friday en welke waren het meest effectief?

2. Bereid je marketingcampagnes voor

Naast de soms bijna bizarre kortingen die Black Friday zo populair maken, is het tijdelijke element een grote troef. Het gevoel van urgentie drijft consumenten ertoe spontane aankopen te doen. Je kunt dat gevoel vergroten door bijvoorbeeld gebruik maken van een aftellende klok op de voorpagina van je webshop. 

Gebruik e-mailmarketing campagnes, social media, een blog, influencers en advertenties om je klanten op tijd op de hoogte te brengen van je Black Friday deals. Maak e-mails met speciale aanbiedingen voor verschillende groepen klanten: trouwe klanten, VIP’s, nieuwe klanten. Trek met kortingscodes en retargeting de winkelmandjesverlaters over de streep.

Om het jezelf makkelijk te maken, kun je alle acties en marketingactiviteiten in een campagnekalender zetten. Zo zie je tijdens de drukte niets over het hoofd. 

3. Maak gebruik van SEO voor je website

Zorg ervoor dat je zoekwoorden en andere SEO-elementen (Search Engine Optimization) van je webshop vóór de grote dag van de verkoop zijn bijgewerkt, zodat potentiële klanten je gemakkelijk kunnen vinden wanneer ze hun zoekopdracht op Google typen. Je kunt ook een pagina maken die speciaal is gericht op Black Friday met alle aanbiedingen. Dit vergemakkelijkt de winkelervaring van je bezoekers.

4. Zorg dat je voorraad en logistiek op orde zijn

In 2018 bleek dat webshops miljoenen misliepen door onder andere slechte logistiek. Dit hoeft jou niet te overkomen, als je tenminste een slimme planning maakt en op tijd begint met de voorbereiding. Niet alleen moeten er goede afspraken met je leveranciers worden gemaakt, maar je producten moeten ook op tijd bij je klanten op de deurmat liggen. Om problemen te voorkomen kun je – tijdelijk – je bezorgtijden verruimen en die communiceren met je klanten. Door geen valse verwachtingen te scheppen over snelle bezorgtijden, houd je je klanten tevreden. 

5. Spring eruit met opvallende aanbiedingen

Op de grote dag zullen consumenten waarschijnlijk verschillende online winkels bezoeken om prijzen en kortingen te vergelijken. Onderscheid je van de concurrentie door andere, maar nog steeds interessante aanbiedingen te creëren. Dat kan bijvoorbeeld door iets extra’s aan te bieden. Een mooie geschenkverpakking, wenskaart, of het aanbieden van gratis levering kan al een groot verschil maken. 

Upselling en cross-selling maken je aanbiedingen aantrekkelijker, en vergroten je marge: bundel je producten en geef meer korting naarmate je klanten meer aanschaffen (cross-selling), of geef hogere korting op een luxere variant (upselling).

6. Zet in op online adverteren

Online adverteren is heel doelgericht en helpt je het maximale uit je advertentiebudget te halen tijdens Black Friday. Zorg er in ieder geval voor dat je op tijd begint. De concurrentie voor Black Friday is moordend, zo ook de retailers die allemaal op dezelfde zoekwoorden gevonden willen worden. Door de grote concurrentie stijgen de cost per clicks naarmate de datum dichterbij komt. Je kunt je zoekwoorden voor je advertenties dus maar beter op tijd geclaimd hebben.

Zorg ook dat de cookies van je website correct zijn ingesteld zijn om remarketing te kunnen inzetten tijdens of na Black Friday. De personen die je website al bezochten zonder iets te kopen, kun je retargeten met een nieuwe advertentie of een advertentie die gericht is op de producten waar ze interesse in hadden. Vergeet niet je bids op deze advertenties te verhogen; deze klanten hadden immers al interesse en kunnen sneller overgehaald worden om te kopen. 

7. Ga voor een duurzame Black Friday

Hoewel Black Friday een populair koopjesfestijn blijft, gaan er onder consumenten en winkeliers ook steeds meer stemmen op voor duurzaamheid  en “consuminderen” rond Black Friday en Cyber Monday. In Amerika en Canada bestaat sinds jaar en dag de Buy Nothing Day, die plaatsvindt op de zaterdag na Black Friday.

In 2017 bedacht een Franse milieuorganisatie Green Friday: een initiatief dat met succes op verschillende manieren een invulling kreeg.

Ook jij kunt een duurzame Black Friday organiseren door iets terug te doen: doneer een deel van je opbrengsten aan een goed doel, verkoop tweedehands of gerecyclede producten, of bied gratis reparaties aan. Je klanten zullen je het in dank afnemen, en daarmee wint iedereen!

8. Bied je klanten een omnichannel-ervaring

Traditionele retail en webshops vloeien steeds vaker naadloos in elkaar over. Niet alleen hebben fysieke winkels een website, ze hebben vaak ook nog een webshop en verkopen soms ook nog via social media.  Die benadering wordt omnichannel retail genoemd: elk fysiek of “offline” verkoopkanaal wordt samengevoegd met de online equivalenten in één consistente winkelervaring en merkbeleving.

Als je op zoveel mogelijk kanalen verkoopt en met je klanten communiceert, heb je een groter podium voor je Black Friday aanbiedingen, én bereik je meer klanten.

Ben je benieuwd naar hoe het ondernemingsplatform van Lightspeed je kan helpen met de omnichannel-benadering? Neem vandaag nog contact op met één van onze experts en ontdek het zelf.

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp: Sales & Marketing