Instagram viert dit jaar zijn 8ste verjaardag en wordt met de dag populairder. Ondertussen zijn er al 800 miljoen actieve gebruikers wereldwijd, waarvan 3 miljoen in België (WeAreSocial, 2018). Dit wil zeggen dat meer dan een kwart van de Belgische populatie op Instagram zit. Genoeg redenen dus om als bedrijf hierop in te spelen.
Het is nooit te laat om u aan te sluiten bij één van de meest populaire social media kanalen, zeker als het uw conversie kan verbeteren. Dit platform is perfect om uw naamsbekendheid een boost te geven en om nieuwe producten te introduceren. Instagram is waarschijnlijk één van de makkelijkste social media platforms om te managen, dus u hoeft geen expert te benaderen, aangezien Instagram zelfs voor de a-technische onder ons gemakkelijk te beheren is. Alles wat u nodig heeft is tijd en het volgende stappenplan.
1. Het begin: profiel aanmaken
Download als eerst de Instagram app op uw smartphone. Instagram heeft wel een webpagina, maar gek genoeg kan u vanaf daar (nog) geen foto’s uploaden. U zal dus, als u een foto wilt plaatsen, uw smartphone moeten gebruiken. Vervolgens maakt u een account aan. Het is aan te raden om een gebruikersnaam te kiezen die zoveel mogelijk overeenkomt met de naam van uw bedrijf of merk. In sommige gevallen kan uw gewenste naam al gekozen zijn of is hij te kort of te lang. Wanneer dat gebeurt, zal u creatief moeten zijn. Behoud uw bedrijfsnaam als eerste deel van uw gebruikersnaam en voeg bijvoorbeeld land of locatie toe, of het woord “official”, zodat iedereen weet dat dat het officiële account is. Het merk Gisou heeft dit bijvoorbeeld gedaan. U kan later ook altijd uw accountnaam nog veranderen.
2. Bio & profielfoto
Het eerste wat mensen gaan zien als ze op uw profiel terechtkomen is uw profielfoto. Zorg er dus voor dat uw profielfoto consistent is met uw merkimago en branding. U kan eventueel het logo van uw merk gebruiken of iets anders wat onmiddellijk herkenbaar is. Let op dat uw profielfoto rond is, dus pas het design hier ook op aan.
Een tweede aandachtspunt is uw bio. Hier kan u in 150 karakters omschrijven wat u doet of verkoopt. Uw bio moet kort en bondig zijn, en moet ook persoonlijkheid tonen. Via uw bio moeten mensen die nog onbekend zijn met uw bedrijf meteen weten wie u bent, wat u doet en waar u voor staat.
Uw bio is tevens ook de enige plek op Instagram waar u een clickable link kan zetten, dus dit is een mooie kans om traffic naar uw website te sturen. Vaak hebben bedrijven een bepaalde link naar een promotie, nieuwe collectie of andere webpagina (bijvoorbeeld de “Sale” pagina tijdens de solden). U kan URL shorteners zoals Bit.ly en Goo.gl gebruiken om uw URL te verkorten en meer inzicht te krijgen hoeveel traffic via Instagram op uw website terechtkomt.
3. Stel uw account settings in
Dit is de laatste stap voordat u kunt starten met foto’s plaatsen! In uw settings kan u een aantal instellingen aanpassen die brand engagement kunnen bevorderen.
- Story settings: Hier kan u aangeven wie uw story setting kan zien en wie er op kan antwoorden. Stel in dat iedereen uw story kan zien en erop kan antwoorden, zo bevordert u engagement.
- Private account: Wanneer u een nieuw account aanmaakt, staat uw profiel automatisch op “public”. Pas dit niet aan; u wilt namelijk dat iedereen u kan vinden en uw profiel kan bekijken.
- Business profile: Als bedrijf is het interessant om over te stappen op een bedrijfsprofiel. Deze optie biedt meer inzichten en maakt het mogelijk om uw profiel te promoten. Het enige wat u hiervoor nodig heeft is een Facebook-bedrijfspagina. Nu heeft u toegang tot verschillende soorten data: hoeveel mensen uw stories hebben bekeken, hoe vaak uw posts worden opgeslagen, uit welke landen uw volgers komen en welke dagen en uren het beste zijn om te posten.
4. Creëer een content strategie
Voordat u foto’s begint te plaatsen moet u eerst bedenken wat voor soort content u op uw profiel wil plaatsen en hoe vaak u wil of kan posten. Als u een webshop heeft met kleding is het interessant om zowel nieuwe items te tonen als outfits, en eventueel foto’s te re-posten van klanten die uw kleding dragen. Als u een horecazaak heeft moet u uiteraard aantrekkelijke foto’s van uw gerechten plaatsen.
Zorg dat er genoeg variatie in uw foto’s is, maar dat het geheel consistent blijft. Als u een foto plaatst moeten volgers in één oogopslag zien dat de foto van uw merk of bedrijf komt. De focus moet op uw product of service liggen, maar mag soms ook afwijken. Antwerpse kledingwinkel Damoy wisselt bijvoorbeeld vaak outfitfoto’s af met interieur en architectuur foto’s die bij de look en feel van het merk passen. Dit zorgt voor afwisseling en een sterk merkimago, Instagram draait namelijk rond het creëren van een brand personality, niet alleen om te verkopen.
5. De eerste foto’s plaatsen
Na het vervolledigen van uw profiel en een contentstrategie te hebben gemaakt is het tijd om uw eerste foto’s te plaatsen. Begin met een paar foto’s om uw gallery aan te vullen en wijd daarna wekelijks tijd aan het posten van minstens 2 à 3 foto’s. De meeste succesvolle bedrijven op social media plaatsen dagelijks een foto om top-of-mind te blijven. Het is precies zo eenvoudig als het klinkt, namelijk een foto maken en posten met een passende beschrijving (en hashtags). Er zijn heel wat trucs die u kan toepassen om extra aandacht te trekken van bestaande en potentiële klanten.
Plaats bijvoorbeeld foto’s van producten of merken die u in uw assortiment aanbiedt. Ook al is Instagram ontwikkeld om ‘instant’ foto’s te nemen van voorwerpen en de wereld om u heen – in principe is het een digitale Polaroid – kan het zeker geen kwaad om gebruik te maken van professionele fotografie en styling. Zorg ervoor dat uw foto’s van hoge kwaliteit zijn aangezien elke foto uw merk of bedrijf vertegenwoordigt.
6. Wel of geen filter?
Als u foto’s plaatst die zijn genomen via een professionele set-up, kunnen extra filters aan de foto’s het resultaat verpesten. Maar als u te maken heeft met de beperkte mogelijkheden van een smartphone camera, dan kan u uw foto’s juist verbeteren door middel van filters en aanpassingsfuncties. Deze zijn in de Instagram app geïntegreerd, maar er bestaan nog genoeg apps die interessante bewerkingsmogelijkheden bieden, zoals Snapseed en VSCO.
De keuze ligt bij u om te beslissen of uw foto’s extra verzadiging, contrast of een passende filter nodig hebben. De sleutel is om uw foto’s zo consistent mogelijk te bewerken, zodat alle foto’s samen een mooi geheel vormen. Poké Perfect gebruikt bijvoorbeeld vooral lichte en kleurrijke foto’s voor een zomers gevoel (u kan zelf de saturatie en brightness/exposure aanpassen in foto apps).
Probeer uw eigen unieke succesformule te vinden om uw product of merk er zo mooi mogelijk uit te laten zien. Een mooi en consistent Instagramprofiel versterkt uw merkimago, dus zie het als uw visitekaartje.
7. Plaats meer dan alleen productfoto’s
Heeft u een interessante bijeenkomst bijgewoond? Een afspraak gehad bij een hippe showroom? Een proeverij avond georganiseerd in uw restaurant? Foto’s plaatsen van events is een geweldige manier om te binden met uw klanten, leveranciers en andere mensen uit uw omgeving. Vergeet niet om deze mensen te vragen wat hun Instagram account is, zodat u met hen kan connecten.
8. Voeg een pakkende caption toe
Hoewel Instagram een visueel platform is, kunnen captions veel toevoegen. Een foto spreekt vaak voor zich, maar een caption geeft de foto context. Met het huidige Instagram algoritme is engagement erg belangrijk, dus zorg ervoor dat uw caption likes en comments teweegbrengt. Captions mogen 2200 karakters lang zijn, maar enkel de eerste drie tot vier regels worden getoond waarna er een klikbare “more” komt. Laat dit u niet afschrikken om lange captions te schrijven die een verhaal vertellen, maar zorg er gewoon voor dat de eerste regels interessant genoeg zijn om voor de kijker op “more” te klikken. Als u wil dat gebruikers op de link in uw bio klikken kan u hiernaar verwijzen in een caption.
Probeer een juiste brand voice te vinden voor Instagram. Authentieke en luchtige captions werken vaak het beste, en hou het kort als het kan. Zo laat u uw foto’s voor zich spreken.
9. Gebruik relevante hashtags
U heeft vast gehoord over het veelvuldige gebruik van hashtags. Hoewel deze misschien nietszeggend en saai kunnen zijn op andere social media platforms, worden ze volledig geaccepteerd op Instagram. Gebruik specifieke en gerichte hashtags, maximaal 10. Hashtags zijn belangrijk, omdat mensen vaak op bepaalde sleutelwoorden zoeken en via die hashtags worden die zoekopdrachten gelinkt aan uw Instagram-account. U kan sinds dit jaar ook bepaalde hashtags “volgen”, zodat u gemakkelijk overzicht kan houden op de conversaties rond uw merk.
Hint: gebruik geen hashtags die; of te lang (#dezetruienzijngemaaktvanwol), of te veelvoorkomend zijn (#food). Houd het bij woorden waar mensen zeer waarschijnlijk naar zullen zoeken. Ook kan u voor uw eigen merk een unieke hashtag verzinnen, zoals Baskets’ #basketsstores. U kan klanten aanmoedigen om deze hashtag te gebruiken, en op deze manier kan u user generated content gebruiken.
10. User generated content
Een goede manier om uw klanten en doelgroep bij uw product/service te betrekken is user generated content. Neem een kijkje naar de foto’s waarin u in getagd bent en naar uw unieke hashtag, en kijk welke foto’s goed genoeg zijn om te reposten. De foto’s moeten van hoge kwaliteit zijn (de beste manier om iets te reposten is om via desktop een screenshot te maken en deze te posten) en bij de stijl van uw merk passen. Vergeet zeker niet het account te taggen die de foto heeft geplaatst. Dit versterkt de band met uw klanten en spoort aan om uw hashtag te gebruiken of uw merk te taggen. Een goed voorbeeld hiervan is Gisou, die regelmatig foto’s van klanten repost. Zij gebruiken slechts één hashtag, wat het gemakkelijk maakt om user generated content te ontdekken. U kan ook user generated content gebruiken om bijvoorbeeld een digitale menukaart te creëren.
11. Begin een promotiecampagne
Een promotiecampagne is een goede manier om betrokken te raken bij uw doelgroep (en uiteindelijk meer te verkopen). Een goed voorbeeld zou kunnen zijn: “Tag een foto van jouw Poké Perfect moment met @poke.perfect, volg ons en maak kan op een week lang gratis poké bowls!”. Dit zal niet alleen meer van uw volgers actief maken op uw account, maar het zal ook uw winkel promoten onder hun volgers. Een soort van positief sneeuwbaleffect. De promotie mogelijkheden hierin zijn eindeloos en kosten vaak niet veel (wat zijn een paar gratis maaltijden in vergelijking met exposure aan duizenden Instagram gebruikers?) U kan ook de handen ineen slaan met een influencer, zoals bijvoorbeeld Violet Hamden deed met @LifeOfYvonne.
12. Geotagging voor meer bereik
Een geotag linkt uw foto met een bepaalde locatie. Dit is vooral handig wanneer u een fysieke locatie heeft (bv. een restaurant) maar ook webshops kunnen hier gebruik van maken. Als u bijvoorbeeld veel klanten heeft uit Amsterdam, kan u uw foto’s geotaggen op Amsterdam om zo nog makkelijker gevonden te worden door potentiële klanten. Instagrammers zoeken vaak op locatie voor meer informatie, bijvoorbeeld in een restaurant om te kijken hoe de gerechten er uitzien.
Ga nu zelf aan de slag
Deze 12 tips helpen u al flink op weg op Instagram. Onthoud dat uw zakelijke account zoals een visitekaartje fungeert, dus houd het ten allen tijde professioneel. Wat u deelt hangt af van wat u verkoopt, maar vergeet niet dat Instagram gewoon een leuke manier is om consumenten bekend te maken met uw winkel of merk. Met 800 miljoen maandelijkse actieve gebruikers valt het bereik van Instagram niet te ontkennen. Het belangrijkste is om kwalitatief hoogwaardige content te posten, en interessante informatie over uw merk op een unieke manier te presenteren. Stimuleer vervolgens engagement door middel van slimme captions.
Veel winkeliers promoten zichzelf op social media, maar niet alle retailers hebben een webshop. Ook al kopen mensen nog steeds graag in de winkel, is het belangrijk dat je ook online goed vindbaar bent. Heeft u een winkel en wilt u ook een webshop starten? Doe dit dan via Lightspeed; onze omnichannel-oplossing zorgt voor een naadloze beleving van uw winkel, zowel offline én online.
Retailer maar geen webshop? Probeer onze omni-channel oplossing.
Probeer het vandaag nog - 14 dagen gratis.
Nieuws en handige tips, speciaal voor u.
Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.