Pop-up stores worden niet langer gezien als een tijdelijke hype. Het concept is inmiddels een beproefde sales- en marketingtactiek geworden voor merken en bedrijven van allerlei groottes en in alle bedrijfstakken. Afgelopen maand nog lanceerde Kanye West zijn eigen pop-up in New York City. Hordes fans, fashionista’s en beroemdheden kwamen eropaf, in de hoop een glimp op te vangen van zijn tijdelijke winkel en om er als eerste bij te zijn bij de verkoop van de limited edition kleding en schoenen.
Pop-up stores zijn een kosten-effectieve manier om nieuwe markten of producten uit te testen, je kunt een hype creëren en uiteraard je inkomsten vergroten. Deze tijdelijke winkels kunnen niet alleen voor grote winkelketens of designermerken wonderen verrichten, maar voor welke onderneming dan ook. Met name webshops zouden serieus moeten overwegen om een fysieke pop-up store te openen, om zo meer feeling te krijgen met de doelgroep, naamsbekendheid te genereren en natuurlijk vanwege de boost in de omzet..
Wil jij ook je online winkel die broodnodige voorsprong geven? Lees dan hieronder de 4 redenen waarom het openen van een pop-up store je relevantie en winstgevendheid kan vergroten!
Naamsbekendheid
Het aantal online winkeliers groeit explosief, de strijd om online klanten laait flink op en de concurrentiestrijd is moordend. Met een pop-up store op een fysieke plaats trek je de aandacht van álle voorbijgangers, en niet alleen van degenen op wie je specifiek je online marketinginspanningen richt. Bovendien wekt een nieuwe, tijdelijke winkel op een bekende locatie interesse op. Als je je pop-up store ook nog eens op een creatieve manier opzet, kun je mensen ontzettend nieuwsgierig maken. Zo lok je consumenten binnen die anders misschien nooit met je zaak of je merk in contact zouden zijn gekomen.
Een tijdelijke winkel wordt geassocieerd met “nieuw” en “creatief” zijn. Dit wordt versterkt door de persoonlijke ervaring die consumenten opdoen door dat ze in real-live in contact komen met jou, je personeel en je producten. Een onvergetelijke, positieve ervaring versterkt merkbinding, waardoor klanten op de lange termijn vaker bij je zullen shoppen.
Klantenbinding
Online shoppen is zo gemakkelijk – het enige wat er voor nodig is zijn een paar klikken en voor het weet, is je product onderweg naar jou. Toch komt er zoveel meer kijken bij de interactie van een klant met het product.
Of je nu kleding, sieraden, technologie of schoonheidsproducten verkoopt, het bieden van een persoonlijke ervaring geeft je de kans om je klanten te vertellen over de producten die je aanbiedt. Klanten kunnen passen, uittesten en vragen wat ze maar willen. Dit versterkt het koopverlangen − een gedrag dat veel moeilijker gestimuleerd kan worden in de digitale wereld.
Potentiële klanten de kans bieden om een band op te bouwen met je merk, winkel en producten in een offline omgeving, zou een positieve winkelervaring moeten oproepen. Als je het tenminste op de juiste manier aanpakt. Onthoud dat pop-up stores de klantloyaliteit vergroten. Daarbij motiveert deze persoonlijke ervaring om ook de online winkel te bezoeken, nadat jij je pop-up weer hebt inpakt en terugkeert naar het online-spectrum.
De ontdekking van een verkoopkanaal
Iedereen heeft het over omnichannel retailing. Fysieke winkeliers zijn steeds meer bezig met hun e-commerce en m-commerce, dus wat zijn jouw plannen als online winkelier?
Een studie (uitgevoerd door Accenture) benadrukt dat ondanks dat iedereen online winkelt, de meeste consumenten weliswaar eerst online browsen, maar vervolgens toch in een fysieke winkel hun aankoop doen. Dit is een belangrijke factor om rekening mee te houden als je enkel in een online omgeving je zaken doet.
Pop-up stores zijn een betaalbare, vrijwel risicoloze manier om te weten hoe het is om een fysieke winkel te runnen. Dankzij de tijdelijke aard van een pop-up hoef je je niet te verbinden aan een langdurige of prijzige huurovereenkomst. Het feit dat ze meestal een kleiner oppervlak hebben dan de gemiddelde fysieke winkel, houdt de kosten zo laag als dat mogelijk is. En wanneer je een e-commerce platform gebruikt dat integreert met een retail kassasysteem, is het managen van je voorraad, prijzen en klantendata bovendien een fluitje van een cent.
Meer inkomsten
Wellicht komt het door het “Vandaag open, morgen gesloten”-effect of de “fear-of-missing-out”. Maar de waarheid is dat het vluchtige karakter van pop-up stores een wonderlijk effect heeft op het brein van de gemiddelde consument. Doordat pop-ups worden geassocieerd met nieuwigheid en een bepaalde mate van urgentie, trekken consumenten sneller hun portemonnee. Overweeg om je tijdelijke winkelruimte uit te rusten met één of twee iPad’s, zodat consumenten je volledige productassortiment kunnen bewonderen en online bestellingen kunnen plaatsen.
Of het nu je doel is om je bekendheid te vergroten, klanten te informeren of om met hen in contact te komen, nieuwe verkoopkanalen te verkennen of simpelweg om van je overtollige voorraad af te komen: pop-ups hebben bewezen dat ze e-commerce zaken helpen hun winst te vergroten. Hoewel ze de nodige logistieke planning en mankracht met zich meebrengen, worden pop-ups gezien als een betaalbare oplossing met een laag risico. Een pop-up store zou dus zomaar kunnen zijn wat jouw e-commerce business nodig heeft om de concurrentie bij te benen of te overtreffen.
Benieuwd hoe Lightspeed jouw bedrijf naar een hoger niveau kan tillen? Praat met onze experts en kom meer te weten over onze e-commerce en retail kassasysteem oplossingen.
P.S. Lightspeed biedt online ondernemers de kans om een week lang een pop-up uit te proberen. Heb jij een webshop? En wil je samen met Lightspeed een nieuwe weg inslaan? Kijk op onze speciale pop-up pagina: lightspeedhq.nl/pop-up
Nieuws en handige tips, speciaal voor u.
Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.