Met ruim 2 miljard actieve gebruikers is Facebook de absolute koning van de social media platformen. Van die actieve gebruikers bestaat 68% uit volwassenen. De kans is dus groot dat u hier een publiek vindt dat geïnteresseerd is in uw bedrijf en uw producten.
Of u u wilt richten op bestaande klanten, vergelijkbare doelgroepen of aangepaste doelgroepen, we vertellen u graag meer over drie tools die u kunt gebruiken om uw Facebook advertenties te verbeteren, meer verkeer naar uw online store te leiden en het investeringsrendement van uw Facebook advertenties te vergroten.
1. Facebook Pixel
Een Facebook Pixel is een ontzettend slimme marketingtool. Kort gezegd is het een stukje code dat u in de backend van uw online store verwerkt. Daarmee trackt u het gedrag van uw bezoekers en kunt u Facebook advertenties maken die direct aansluiten op dat gedrag.
Bijvoorbeeld
Stel dat u een kledingzaak heeft. Als u een Facebook Pixel installeert, kunt u precies zien wie er interesse toont in dat hippe rode t-shirt dat u verkoopt en die bezoekers opnieuw benaderen met een Facebook advertentie voor dat specifieke shirt.
Het werkt ook andersom: als iemand op een van uw Facebook advertenties klikt en op uw site terecht komt, trackt u zijn of haar surfgedrag.
Wat heeft u aan deze informatie?
Een Facebook Pixel is handig omdat u waardevolle informatie verzamelt over het surfgedrag van uw sitebezoekers en de producten of diensten waarin ze geïnteresseerd zijn. Daarmee kunt u dynamische advertenties maken die passen bij hun interesses en dus waarschijnlijker tot een verkoop leiden.
Leer uw publiek kennen
Informatie over uw klanten en online publiek is van onschatbare waarde. Als u weet waarnaar ze op zoek zijn en waarop ze klikken, kunt u uw website, marketing en merk aanpassen aan wat uw klanten willen. Dit vergroot de conversie van uw Facebook advertenties en daarmee het aantal verkopen via uw online store.
Ontdek of u Facebook advertenties doeltreffend zijn
Met Facebook Pixel kunt u de conversie van uw Facebook advertenties meten. Dat betekent dat u precies kunt zien welk percentage van de mensen die op uw advertentie klikken, uiteindelijk ook echt iets koopt.
Hoger investeringsrendement op uw advertentiekosten
U weet inmiddels dat u met Facebook Pixel advertenties kunt maken gericht op mensen die al interesse hebben getoond in uw site, of andere Facebook advertenties met relevante content. Zo besteed u uw reclamebudget alleen aan mensen van wie de kans het grootst is dat ze iets kopen. U verspilt geen geld aan reclame voor een breed publiek, van wie de meeste mensen toch niet op uw advertentie zullen klikken. U richt uzelf alleen op mensen die al hebben laten zien dat ze interesse hebben in uw producten.
Facebook Pixel integreren met Lightspeed eCom
We hebben ervoor gezorgd dat u uw Facebook Pixels in twee simpele stappen kunt integreren met uw Lightspeed eCom-store:
- Maak een pixel: meld u aan bij uw Facebook Business-account en klik op Gebeurtenisbeheer. Onder het tabblad Pixels kunt u uw zakelijke pixel maken door een naam in te voeren en akkoord te gaan met de voorwaarden. Heeft u al een pixel gemaakt? U vindt hem op het dashboard van uw Facebook Business-pagina.
- Zodra u de ID van uw Facebook Pixel heeft, gaat u naar de backoffice van uw Lightspeed eCom en kiest u Instellingen > Webstatistieken > Facebook Pixel. Plak hier de pixel-ID.
Zo simpel is het. Hierna worden de acties van klanten op uw site meteen getrackt.
2. A/B-tests van uw Facebook-advertenties
Stel dat u een paar Facebook advertenties hebt gemaakt, maar dat ze niet het gewenste resultaat opleveren. In dat geval zijn uw Facebook advertenties ideale kandidaten voor een a/b-test.
Met een a/b-test kunt u verschillende versies van een advertentie testen om te zien welke versie het beste werkt. U kunt een a/b-test maken voor hetzelfde publiek zodat u ziet welke advertentie het beter doet, of een advertentie testen op verschillende doelgroepen.
Bij een a/b-test is het belangrijk dat u twee exacte variabelen test, bijvoorbeeld in uw design of uw teksten. Alleen dan levert een a/b-test geldige informatie op. Bekijk het voorbeeld hieronder van twee advertenties in een a/b-test met de volgende variabelen:
Bijvoorbeeld
In dit voorbeeld kijken we wat beter werkt: een neutrale of een gekleurde achtergrond.
Afhankelijk van welke advertentie de meeste clicks en de hoogste conversie oplevert, kunt u vaststellen of de advertentie met of zonder gekleurde achtergrond het beste werkt voor uw doelpubliek. Gebruik die informatie voor de volgende advertenties die u maakt voor datzelfde publiek, om de resultaten te verbeteren.
Met a/b-tests krijgt u een beeld van het soort advertenties waarop uw Facebook publiek het beste reageert.
Zelf een a/b-test maken op Facebook? Klik hier voor uitgebreide instructies.
3. Optimaliseer wanneer uw advertentiesets worden getoond
We weten allemaal dat Facebook een enorme hoeveelheid gebruikersgegevens verzamelt. Die gegevens kunt u in uw voordeel gebruiken.
Ga in Facebook Bedrijfsmanager naar Statistieken > Berichten. Hier ziet u precies op welke tijden van de dag uw publiek online actief is.
Inzicht in de tijden waarop uw publiek actief is, is ontzettend waardevol bij het plannen van uw Facebook advertenties. U kunt bijvoorbeeld instellen dat uw advertenties alleen op de newsfeed van uw doelpubliek verschijnen op die betreffende tijden. In plaats van een advertentie gedurende langere periode weer te geven en daarmee waarschijnlijk veel geld te verspillen, zorgt u er zo voor dat uw advertentie alleen wordt getoond wanneer uw meest relevante doelgroepen daadwerkelijk online zijn.
Verbeter uw Facebook advertentie strategie
Met Facebook Pixels, a/b-tests en een slimme planning zorgt u dat uw Facebook advertenties relevant zijn, en een zo hoog mogelijk aantal sitebezoekers omzetten in kopers. Met deze tools kunt u een zeer gerichte Facebook advertentie strategie ontwikkelen waarmee u met minimale inspanning een maximaal investeringsrendement behaalt.
Nieuws en handige tips, speciaal voor u.
Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.