Hoe maakt u van een bestelling voor een koffie van €3 een grotere verkoop? Als u een succesvol quick-service concept wilt runnen, is het belangrijk dat de gemiddelde waarde van de transacties van uw gasten zo hoog mogelijk ligt. Mensen zijn al bij u naar binnen gelopen, dus ze zijn bereid om geld uit te geven, maar hoe zorgt u ervoor dat dat net iets meer wordt dan ze aanvankelijk van plan waren?
Hieronder staan enkele tips die makkelijk te implementeren zijn, en ervoor kunnen zorgen dat er op een ongeforceerde manier meer gespendeerd wordt.
1. Bied extra producten en service aan
Neem bijvoorbeeld deze situatie: een vaste gast neemt een goede vriend mee naar uw koffietent. Deze vriend houdt alleen niet van zwarte koffie en blijkt ook nog eens lactose-intolerant te zijn. U, als barista die alleen koemelk bij de koffie serveert, heeft opeens niets op u menu staan wat bij de voorkeuren van uw gast aansluit. Niet alleen heeft nu deze directe verkoop gemist, maar ook is de kans is vrij klein dat u er een nieuwe vaste klant bij hebt weten te werven.
Hoewel het hebben van een niche business zoals een koffiebar er enerzijds voor zorgt dat alleen het juiste publiek binnenkomt – koffieliefhebbers – zorgt het er anderzijds voor dat uw onderneming minder aantrekkelijk is voor een andere doelgroep. Als u wél een breder publiek wilt bereiken, zult u er als ondernemer rekening mee moeten houden dat u op een bepaald punt uw assortiment verder zult moeten uitbreiden.
In dit specifieke voorbeeld betekent dit concreet dat u soja- en havermelk kunt aanbieden als alternatieve melk opties, maar durf ook een stap verder te denken en bied andere warme dranken, vers gebak of simpele sandwiches aan. Zo worden mensen sneller verleid om toch iets bij de koffie te nemen, en kunt u ook de klanten die geen koffie drinken blij maken met andere drankjes. Een relatief simpele uitbreiding kan het verschil betekenen tussen een verkoop ter waarde van 3 euro of eentje van 10!
2. Verkoop uw eigen merchandise
Toepasselijke merchandise met uw logo erop is een toegankelijke en populaire manier om de zichtbaarheid van uw merk te vergroten. Vaste gasten zijn al snel geneigd om iets aan te schaffen wat ze doet denken aan hun favoriete koffiespot, maar ook buitenstaanders kunnen meer vertrouwen hebben in koffiebonen met uw naam erop (u bent immers een expert!) dan de bonen uit de supermarkt.
Naast dat merchandise een persoonlijke manier is om uw assortiment verder uit te breiden, helpt het u ook om eventuele nieuwe gasten te bereiken. Door middel van merchandise verandert u vaste gasten in brand ambassadors die uw merk in een andere omgeving naar voren halen. Ze gebruiken uw mokken misschien wel op kantoor, en zelfs als ze thuis iemand over de vloer hebben en uw mok tevoorschijn toveren vergroten ze het bereik van uw merk.
Daarnaast is de kans groot dat de personen die uw merchandise aanschaffen zich positief zullen uitlaten over uw zaak. Deze mond-op-mond reclame is de beste marketing die u kunt krijgen; 92% van de mensen vertrouwen de mening van een vriend eerder dan een betaalde advertentie. Vergeet hierin ook uw werknemers niet! Comfortabele truien met uw logo erop die u makkelijk ergens over aan kunt trekken zorgen voor extra zichtbaarheid, én uw werknemers zullen zich meer onderdeel voelen van een team.
3. Klantenkaarten en loyalty
Een andere manier om uw gasten meer te laten spenderen, is door gebruik te maken van een beloningssysteem. Hiermee kunnen ze sparen voor (bijvoorbeeld) een gratis kop koffie. Zo promoot u dat ze vaker hun koffie bij u halen, en dat ze gemiddeld meer spenderen per bezoek.
Stel u voor dat een van uw gasten weet dat hij nog €5 moet besteden om een gratis koffie naar keuze te krijgen. U heeft ondertussen ook onze eerste tip toegepast en uw assortiment uitgebreid met allerlei zoete tussendoortjes die op de toonbank staan. Waar deze persoon normaal misschien alleen z’n Latte zou bestellen voor €3, neemt hij er nu misschien ook wel een chocolade croissant bij ter waarde van €2, zodat hij de volgende keer z’n koffie gratis krijgt. De vaste gast voelt zich positief beloond voor zijn loyaliteit, en u heeft net uw verkoop verdubbeld: win-win!
Meer tips om gasten vaker terug te laten komen?
6 manieren om klantenbinding te boosten
Nieuws en handige tips, speciaal voor u.
Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.