Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

4 bartending tips die gegarandeerd meer fooi opleveren

4 bartending tips die gegarandeerd meer fooi opleveren

Voor bartenders die oprecht waarde hechten aan hun creaties en er duidelijk moeite voor doen, is cocktails maken een kunstvorm. Zo’n toewijding kan echt een verschil maken en ervoor zorgen dat gasten terugkomen naar uw zaak. Iedereen kan een scheut wodka in een glas gieten met wat sap, ijs en een parasolletje, en het een cocktail noemen, maar de volgende tips van en voor bartenders zijn voor zij die hun metier serieus nemen.

Met deze blog willen we een paar bartending tips die soms vergeten worden in horecazaken met grote volumes opnieuw onder de aandacht brengen. Een aantal liggen ongetwijfeld voor de hand, maar wie weet staat er ook wat nieuws voor u tussen – in elk geval zijn ze essentieel om van uw bar of café een bestemming te maken en geen tussenstop:

  1. Houd het proper
  2. Wees consequent met uw recepten
  3. Meet ingrediënten af in het zicht van uw gasten
  4. Wees creatief in uw selectie aan glazen

9 redenen waarom uw bar, club of café een mobiel kassasysteem nodig heeft

This is your content

Onze vier bartending tips voor uw zaak:

Tip #1: Houd het proper

Elke horecawerknemer met een beetje zin voor verstand zal bij het lezen van deze tip al geneigd zijn om dit tabblad te sluiten. “Ja, duh…,” maar basiszaken over het hoofd zien is tijdens piekmoment sneller gebeurd dan gedacht.

Om dit te vermijden, bieden we één van de oudste barkeepgezegden die we kennen: “If you can lean, you can clean.” Oftewel: “Niet praten, maar poetsen.” Er wordt constant gemorst op bars, met druppels drank, kruimels en andere viezigheid. Gemorste drank, open drankverpakkingen of opstapelende afwas kan tijdens drukke momenten snel over het hoofd worden gezien. Wees bewust van uw werkomgeving en zorg voor een constant schone toog, zelfs als u ze net heeft schoongemaakt.

Nog belangrijker: vermijd onnodige rommel, wanorde en afval door te zorgen voor een nette, geordende werkplaats of -toog. Hou schoonmaak benodigdheden bij de hand, beperk morsen door goed te meten en ijs- en vloeistofniveaus in de gaten te houden. Beperk die Tom Cruise-moves tot een minimum om ongelukken te voorkomen! 

Tip #2: Rommel niet aan wat werkt

Omdat bartending een kunstvorm is, is het verleidelijk om aan alles te willen sleutelen tot u de perfecte drankkaart hebt neergezet. Maar net als zoveel kunstenaars durven barkeepers snel te ver te gaan met experimenteren en testen. Zo raken de geliefde originele recepten vergeten in ruil voor meer en meer variaties – die daarom niet per se beter zijn.

We zeggen niet dat verbetering onmogelijk of slecht is. Experimenteren kan tot geweldige dingen leiden en een beetje lef en een goeie dosis ambitie is essentieel voor een goede barkeeper. Als u echter een martini recept hebt waarmee elke avond twee dozen wodka geledigd worden, waarom zou u dan twijfelen aan de smaak van uw belangrijkste en beste critici? Dat zijn immers uw gasten.

Als u zoekt naar een manier om de smaak van een cocktail te verbeteren, hebben wij goede ervaring met deze bartending tip: luisteren naar feedback van uw gasten. Als gasten vaak om meer ijs of bruiswater in uw standaardcocktails vragen, dan maakt u ze kennelijk te sterk. Aan de andere kant, als zij ze te snel achterover kiepen, kunnen ze misschien wat meer pit gebruiken.

En als ze een bepaald drankje maar één keer bestellen en vervolgens voor iets veiliger kiezen, vraag dan waarom. Met deze informatie kunt u uitzoeken wat nog te wensen overlaat en daarmee aan de slag gaan.

Op zoek naar meer dan bartending tips om uw bar of club naar een hoger niveau te tillen?

Ontdek wat Lightspeed Restaurant voor u kan betekenen.

Tip #3: Meten is weten

Meten is voor stagiaires en vliegveldbars, toch? Niets is minder waar. Meten is voor professionals.

En nu moderne horecakassasystemen in staat zijn om elke druppel die u schenkt bij te houden, is meten des te belangrijk om het juiste drankje aan de juiste prijs te verkopen.

Door hoeveelheden precies te meten, laat u zien hoe belangrijk u perfectie vindt. Het gaat hier ook over de ideale cocktail, niet over een meter bier op een drankfestival. Door elk ingrediënt goed af te meten, voorkomt u ook verspilling van drank en vermijdt u kosten. 

Wanneer gasten in hun favoriete cocktails het verschil proeven tussen een goed afgemeten versie en één die gemaakt is met flitsende stunts, maar met onevenredige ingrediënten, wordt snel de keuze gemaakt tussen uw zaak en uw concurrent. 

Tip #4: Zet uw beste glaasje voor

Een perfecte cocktail gaat echter niet alleen om het plezieren van de smaakpapillen. Het oog wil ook wat. Een handige bartending tip die tot meer fooi kan leiden, is drankjes serveren in het ideale glas. 

Gasten houden van individualiteit, originaliteit en uniekheid. Glazen die niet veel voorkomen, kunnen uw zaak doen uitsteken boven de rest. Respect voor originele cocktailrecepten en het juiste bijhorend glas nog meer. Laat uw gasten zien dat u voor uw cocktails toegewijde, speciale glazen voorziet en zorg altijd voor de nodige koeling. Net zoals voor tapbier serveren het gebruik van een gekoelde pul gewaardeerd wordt, zo wordt ook het koelen van een glas met ijsblokken tijdens het maken van een cocktail in de mixer geapprecieerd. Het kost wat meer moeite – en wat meer ijs – maar uw gasten zullen het waarderen.

Met een beetje brainstormen kunt u elk drankje op uw menukaart een beetje extra flair geven. The Broadway in South Boston heeft bijvoorbeeld een eigen drankje uitgevonden, genaamd Coffee & Donut, dat geserveerd wordt met een prikker met donutballetjes in het glas! 

Een interessante presentatie kan niet alleen voor meer interactie en waardering van uw klanten zorgen, maar ook voor grotere fooien.  

En nu?

Op zoek naar de meest waardevolle tip waarmee u uw bar of café meer pit kunt geven? Praat met één van onze experts en ontdek hoe het horecakassasysteem van Lightspeed u kan helpen

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp: Customer Experience